En person på ett boende i Skåne använder sin permobil som "vapen" genom att köra på anställda. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Colourbox
En person på ett boende i Skåne använder sin permobil som "vapen" genom att köra på anställda. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Colourbox
En person på ett boende i Skåne använder sin permobil som "vapen" genom att köra på anställda. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Roland Stollner/Colourbox
En person på ett boende i Skåne använder sin permobil som "vapen" genom att köra på anställda. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Roland Stollner/Colourbox

Permobil används som "vapen" mot personal

Publicerad

En person på ett boende i Skåne använder sin permobil som "vapen" genom att köra på anställda.

Flera har skadats och nu krävs det att arbetsgivaren tar fram rutiner som stoppar ofoget.

"Brukaren utsätter de anställda för hot samt hot om våld genom att försöka köra på eller köra på de anställda i trånga utrymmen", skriver ett skyddsombud i en begäran om åtgärd.

Det annorlunda kravet som kommer från ett skyddsombud på en ort i Skåne uppmärksammades först av SVT. Enligt nyhetsbyrån Siren uppger det anmälande skyddsombudet att en person på ett boende för funktionshindrade kört på anställda med sin permobil och att permobilen i det närmaste är att betrakta som ett "vapen".

Enligt begäran om åtgärd har personal skadats, dessa skador ska enligt arbetsgivaren vara anmälda till Arbetsmiljöverket.

Används som "vapen"

"Brukaren skadar de anställda och använder sin permobil som "vapen"", skriver skyddsombudet i begäran. Personalen uppfattar detta som hotfullt:

"Brukaren utsätter de anställda för hot samt hot om våld genom att försöka köra på eller köra på de anställda i trånga utrymmen."

I anmälan kräver skyddsombudet att arbetsgivaren tar fram nya rutiner så att riskerna för personalen minskar.

Blockerar dörren

Enligt begäran handlar det bland annat om att den boende inte ska få ta med sig permobilen in i trånga utrymmen, vilket är situationer där den boende tidigare blockerat dörren för anställda vilket gett upphov till hotfulla situationer.

Enligt arbetsmiljölagen ska en arbetsgivare besvara ett skyddsombuds begäran omgående, och om skyddsombudet inte är nöjd med svaret finns möjlighet att gå vidare med ärendet till Arbetsmiljöverket.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida