Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ska nu granska sjukhusets internutredning.Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ska nu granska sjukhusets internutredning.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ska nu granska sjukhusets internutredning.
Patienten hänvisades till en mottagning i Malmö efter att ha sökt vård på akuten. Foto: RONNY JOHANNESSONPatienten hänvisades till en mottagning i Malmö efter att ha sökt vård på akuten. Foto: RONNY JOHANNESSON
Patienten hänvisades till en mottagning i Malmö efter att ha sökt vård på akuten.  Foto: RONNY JOHANNESSON

Patient fick inte träffa läkare – dog

Publicerad

Patienten sökte vård efter att ha haft bröstsmärtor i en vecka.

Men mannen fick aldrig träffa någon läkare – och skickades hem med diagnosen magkatarr.

Några dagar senare dog han av en hjärtinfarkt. 

Det var i januari i år som patienten besökte en vårdcentral i Malmö. Mannen klagade på bröstsmärtor som han haft sedan en vecka tillbaka. Han beskrev det som "en brinnande känsla över bröstet". 

Patienten sökte först vård på akuten men blev hänvisad till en mottagning. Där togs ett EKG-prov – en metod för att mäta hjärtsekvensen – på mannen. 

Skickades hem

Provet visades därefter för en läkare på akuten som tolkade resultatet och bedömde det som gastrit – magkatarr – eller stress.  Därför skickades mannen hem. Patienten fick aldrig träffa någon läkare, enligt den lex Maria-anmälan som Skånes universitetssjukhus har gjort. 

Inte heller togs något blodprov. 

Några dagar senare avled patienten Han hade då fått en akuthjärtinfarkt.

Nu har Skånes universitetssjukhus anmält sig själv enligt en lex Maria-anmälan. I en händelsebeskrivning anger man att orsaken till patientens plötsliga död var att han hänvisades till en mottagning i stället för att behandlas på akuten.

I efterhand har man även kunnat se att alternativa diagnoser till magkatarr och stress missades, "vilket är lätt att inse i efterhand", skriver man. 

Ändrat rutiner

Däremot anser sjukhuset inte att EKG-provet tolkats fel. Även vid risk för hjärtinfarkt kan ett EKG-prov ge ett normalt utslag. Men den stora bristen i hanteringen av ärendet var att patienten aldrig fick träffa någon läkare.

Därför har Skånes universitetssjukhus nu ändrat sina rutiner. Enligt lex Maria-anmälan ska mottagningarna inom Region Skåne alltid låta patienter med misstänkta hjärtproblem få träffa en läkare. 

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag