Kim Nilsson, 41, från Klippan lever med neurofibromatos recklinghausen – en godartad vävnadstumör täcker ena sidan av hans ansikte. Foto: Tomas LeprinceKim Nilsson, 41, från Klippan lever med neurofibromatos recklinghausen – en godartad vävnadstumör täcker ena sidan av hans ansikte. Foto: Tomas Leprince
Kim Nilsson, 41, från Klippan lever med neurofibromatos recklinghausen – en godartad vävnadstumör täcker ena sidan av hans ansikte.  Foto: Tomas Leprince
Tidigare har han uppmärksammats stort i svenska medier – men nu har intresset växt ytterligare. Nyligen var ett team från Discovery Channel på plats i Skåne och följde Kim i hans vardag. Foto: Tomas LeprinceTidigare har han uppmärksammats stort i svenska medier – men nu har intresset växt ytterligare. Nyligen var ett team från Discovery Channel på plats i Skåne och följde Kim i hans vardag. Foto: Tomas Leprince
Tidigare har han uppmärksammats stort i svenska medier – men nu har intresset växt ytterligare. Nyligen var ett team från Discovery Channel på plats i Skåne och följde Kim i hans vardag.  Foto: Tomas Leprince
Foto: Tomas LeprinceFoto: Tomas Leprince
 Foto: Tomas Leprince

Ovanlig sjukdom gör
Kim till världskändis

Publicerad

Kim Nilsson, 41, är van vid blickarna och viskningarna, men har alltid gått med huvudet högt.

Nyligen fick han besök av ett filmteam från Discovery Channel och snart kommer dokumentären om hans liv visas över hela världen.

– Folk måste acceptera mig för den jag är och hur jag ser ut, säger han.

Kim Nilsson från skånska Klippan föddes med neurofibromatos recklinghausen – även kallat NS1. Sjukdomen innebär att en godartad vävnadstumör täcker ena sidan av hans ansikte.

– Men jag har aldrig känt mig annorlunda. Jag har alltid gjort det jag vill, säger Kim Nilsson.

Han beskriver uppväxten som trygg. Han hade alltid vänner och föräldrarna försökte aldrig "gömma undan honom" på något sätt.

– Visst, jag kanske inte alltid var så sugen på att gå ut på de stora diskoteken, men då övertalade mina vänner mig och jag gick dit ändå, säger han.

När han jobbade på åkeri antyddes det ibland att det knappast var lämpligt att skicka ut Kim för att träffa kunder. Men när han vikarierade för sin chef tog han kundbesöken utan att någon någonsin reagerade negativt.

– Det var enbart uppskattat. Men visst har jag fått kämpa lite hårdare och bevisa lite mer eftersom många antar att jag är dum i huvudet, säger han.

År 2010 tog journalisten Birgitta Lööf på Helsingborgs Dagblad kontakt med Kim och ville skriva en artikel om honom. Snart sex år senare är den fortfarande välläst.

– Jag var inte alls beredd på att det skulle bli så stort. Men jag fick otroligt mycket fin respons och många med småproblem som hörde av sig.

Okänt nummer ringde

Sedan dess har Kim Nilsson suttit i Malous soffa, gjort dokumentär för TV3 och svarat på otaliga journalisters frågor.

– Jag känner att jag vill inspirera eftersom jag vet att det är många som mår bra av det. Jag vet att det finns dem som klippt ut bilden ur tidningen och satt upp kylskåpet för att visa sina barn.

Men sedan tystnade telefonen lite – tills nyligen.

Telefonnumret började på noll noll någonting och det slutade aldrig att ringa. Till sist lämnade personen ett meddelande. Bakom samtalet stod ett team från Discovery Channel. De ville göra en dokumentär om Kim.

– Det kändes dumt att säga nej.

Hittills har teamet gjort tre inspelningsdagar.

De har hängt med honom på jobbet på lagret på Ica, hemma och på träningsrundan.

– För fem år sedan var vi några som sa att vi skulle åka kortvasan. Det var nog det värsta jag gjort i hela mitt liv. Nu ska jag göra min femte kortvasa.

Den aktuella dagen när filmteamet var på besök snöade det lapphandskar. Samtidigt som teamet låg i en bagagelucka fick han själv gneta fram på sina rullskidor i snögloppet.

Mångmiljonpublik

Teamet var så nöjt att de nu vill komma tillbaka för ytterligare två inspelningsdagar. Tanken är att de tillsammans med Kim ska göra ett läkarbesök för att undersöka tumören.

– Egentligen borde jag göra en undersökning om året, men nu har jag inte gjort någon på 20 år så det kanske börjar bli på tiden.

Han har redan bestämt sig för att göra en liten operation, men Kim berättar att han sett exempel på människor som bytt ut hela ansiktet.

– Det är absolut inget som intresserar mig. Då är det ju inte jag längre. Jag har inte tänkt lägga mig på operationsbordet för någon annans skull.

När Discovery-dokumentären är klar är tanken att den ska visas över hela världen med start i Asien.

Nyligen var också Zoomintv – Europas största produktionsbolag för video – på besök och gjorde ett inslag om Kim.

– De har filmat jättestjärnor och så kommer de hit för att filma en kille från Klippan. Zlatan fick två minuter – och nu får jag också två minuter, säger han och ler.

"Laga mig själv"

Efter Vasaloppet och allt filmande hoppas han också få lite tid att hitta tillbaka till sig själv.

De senaste åren har varit en berg- och dalbana privat. Dels har en av hans tre barn drabbats av diabetes, dels har han och frun valt att gå skilda vägar efter nästan tolv år tillsammans.

– Mitt i allt detta, när jag kanske borde laga mig själv, har jag ändå fått chansen att beröra och förändra andras liv till – förhoppningsvis - det bättre. Jag vill försöka visa en hel värld att man kan lyckas om man bara tror på sig själv. Att man ska drömma stort och aldrig ge upp. Man ska tro på det man har framför sig och lyckas.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag