Helsingborgs lasarett. Foto: Tomas Leprince
Helsingborgs lasarett. Foto: Tomas Leprince

Operation sköts upp flera gånger - man dog

Publicerad

Den 74-årige mannens operation blev uppskjuten gång på gång.

Två dagar innan ingreppet äntligen skulle ske vid Helsingborgs lasarett - dog han, skriver HD.

74-åringen led av en kronisk lungsjukdom och skulle opereras för bråck på stora kroppspulsådern. Första operationen skulle ske i juli men blev inställd i sista minuten. Och den tänkta operationen i augusti blev också inställd då det dök upp en annan patient med högre prioritet som också hade fått sin operation inställd flera gånger.

74-åringen kom senare till sjukhuset två dagar innan den nya operationstiden. Han hade brustet bråk och avled på operationsbordet, uppger HD.

Platsbrist på sjukhuset

Nu har fallet utretts av inspektionen för vård och omsorg, IVO. Utredningen konstaterar att platsbrist är ett känt problem på Helsingborgs lasarett.

Nu måste lasarettet visa vilka åtgärder de ska vidta innan den 20 oktober.

– Det är oerhört olyckligt att sånt här inträffar och vi gör ju allt för att det inte ska behöva bli så, säger Görel Nergelius, chefläkare, vid Helsingborgs lasarett, enligt HD.

"Det har blivit bättre"

Nergelius säger att dödsfallet inträffade förra året när sjukhuset och sjukhusen i hela Region Skåne hade det trångt på intensivvård.

– Sen detta inträffade har vi inte haft någon händelse där en patient behövt strykas för att vi saknat tillgång till platser, säger Nergelius.

– Intensivvårdssituationen i hela Skåne och inte minst i Helsingborg, har varit betydligt bättre hela detta året. Men intensivvård kan ju inte styras.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag