Virusmakarna har hittat nya vägar för att infiltrera dig. Nu sprids virus genom din Facebook-chatt. "I förlängningen kan det ju vara en kartläggning för att kunna sälja och påverka. Det måste ju inte vara farligt men det är ju ändå ett övertramp på ens person om det kan börja skickas meddelanden i ditt namn med allt möjligt konstigt", säger Nina Jansdotter, beteendevetare och sociala medier-expert. Foto: Wayne Photography
Virusmakarna har hittat nya vägar för att infiltrera dig. Nu sprids virus genom din Facebook-chatt. "I förlängningen kan det ju vara en kartläggning för att kunna sälja och påverka. Det måste ju inte vara farligt men det är ju ändå ett övertramp på ens person om det kan börja skickas meddelanden i ditt namn med allt möjligt konstigt", säger Nina Jansdotter, beteendevetare och sociala medier-expert. Foto: Wayne Photography
Efter att själv fått viruset skickat till sig valde Lundabon Nina Jansdotter att gå ut med en varning på Facebook som fått stor spridning. Foto: Privat
Efter att själv fått viruset skickat till sig valde Lundabon Nina Jansdotter att gå ut med en varning på Facebook som fått stor spridning. Foto: Privat

Nya Facebook-bluffen – virus sprids i chatten

Publicerad

Tidigare har virusmakarna fiskat efter din uppmärksamhet med länkar i ditt Facebook-flöde.

Men nu har skojarna gått steget längre och börjat skicka virus i den privata chatten – med dina vänner som avsändare.

– Var inte en Nicke Nyfiken hela tiden utan tänk efter ett varv till, säger Nina Jansdotter, beteendevetare och sociala medier-expert.

Ingenting är heligt och när det kommer till fuffens och båg tycks skojarna alltid ligga steget före.

I en värld där allt fler av våra interaktioner sker på nätet har vi också lärt oss att bli allt mer kritiskt. Allt är nämligen inte vad det ser ut att vara.

Häromåret gav tiotusentals svenskar Fastighetsbyrån tillgång till massvis med privat information genom det populära "Sambotestet". Då och då kommer också förmaningar om att inte trycka på länkar som vännerna delar i sitt flöde.

Men den privata Facebook-chatten har ändå varit en fredad zon – i alla fall fram till nu.

Sedan en tid tillbaka har länkar med texten "private video" börjat landa i allt fler inkorgar. Länken ser ut att gå till en film på Youtube och inkludera din egen Facebook-profilbild.

– Vissa blir förstås nyfikna, andra rädda eller arga – speciellt när det skickas från en betrodd vän, säger Nina Jansdotter som själv fått viruslänkar i sin chatt.

Sprids snabbt

Och det finns all anledning att dra öronen åt sig.

Länkklicket kommer inte alls leda till någon privat film. I stället godkänner du att virusappen eller masken tar del av exempelvis din vänlista och meddelande och på så sätt kan sprida sig vidare.

– Detta innebär att du kanske sprider viruset vidare till mellan 30 och 50 personer i ditt nätverk och om de sedan klickar får det snabbt stor spridning.

Nina Jansdotter tror – tyvärr, att det nya sättet att sprida virus är här för att stanna. Den tidigare fredade chatten har nu blivit ett hett villebråd.

– Det gick också ut ett motsvarande virus i helgen där man skickades till en porrfilm om man klickade på länken, säger hon.

Många har delat

Vem som står bakom viruset är oklart. Enligt Nina Jansdotter kan det röra sig om allt från hackare som ser appen som ett "practical joke" till organisationer som vill sprida reklam eller annat.

– Det måste ju inte vara farligt men det är ju ändå ett övertramp på ens person om det kan börja skickas meddelanden i ditt namn med allt möjligt konstigt, säger hon

Under fredagen valde Nina Jansdotter också att lägga ut en varning för den nya virusappen på just Facebook. På bara ett drygt dygn har inlägget delats över 10 000 gånger och fått ett par hundra tummen upp.

Ett kvitto på att det finns en ökad medvetenhet, anser hon. Det generella rådet är därför att vara försiktig och ibland väga sina klick på guldvåg.

– Virusmakarna blir allt mer sofistikerade i sina sätt att nå och kartlägga dig. Men att mitt inlägg har fått över 12 000 delningar visar också att det finns en vilja att förstå och då blir det också svårare för de som vill förstöra, säger Nina Jansdotter.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida