Drönaren som ska användas i Tylösand. Foto: Patrik SvenssonDrönaren som ska användas i Tylösand. Foto: Patrik Svensson
Drönaren som ska användas i Tylösand. Foto: Patrik Svensson
Sophia Arslan har tidigare jobbat som projektledare för Svenska rådet för Hjärt-Lungräddning. Foto: PrivatSophia Arslan har tidigare jobbat som projektledare för Svenska rådet för Hjärt-Lungräddning. Foto: Privat
Sophia Arslan har tidigare jobbat som projektledare för Svenska rådet för Hjärt-Lungräddning. Foto: Privat

Nya drönaren – kan göra skillnad mellan liv och död

Publicerad

För många är sommaren förknippad med sol och bad. Men med badsäsongens intågande kommer också olyckorna. Nu blir livräddarna i Tylösand först med att testa drönare, ett hjälpmedel som kan göra skillnad mellan liv och död. 

– Vi vill använda drönaren för att snabbare hitta personen och för att på så sätt spara in livsviktig tid, säger livräddaren Sophia Arslan.

Drönaren är en del av ett forskningsprojekt som leds av Andreas Claesson från Karolinska institutet.

Livräddarna i Tylösand blir de första att testa det nya hjälpmedlet för att hitta personer som ligger på botten.

– En person klarar sig inte mer än tio minuter under vattnet, beroende på temperaturen. Vi vill ju åt den här tidsbesparingen, säger Sophia Arslan, 31, som är en av livräddarna i Tylösand.

Från vatten till land

Under sommaren kommer livräddarna testa sig av att använda drönaren men det är fortfarande in inkörningsfas. Livräddarna som är vana vid att vara i vattnet kommer nu också kunna delta i räddningsarbetet från land.

Den aktuella drönaren tål starka vindar och kan köra så snabbt som 20 meter per sekund. Det finns även planer på att använda den för att släppa ner ett flytföremål till personer i nöd, tills hjälpen kommit fram.

– Det är lite nytt tänk eftersom vi vanligtvis befinner oss i vatten – nu ser vi från fågelhållet.

Tylösand strand i Halmstad har tidigare röstats fram till Sveriges bästa strand.Foto: Halland.se

Ger tillbaka till samhället

När larmet går kommer livräddarna som vanligt åka ut med motorbåt och livräddare, drönaren blir ett komplement. Det kan göra stor skillnad mot de tidigare skallgångskedjorna man använt sig av när flera livräddare går på rad och letar på botten.

– Då kan vi ha en pilot som startar drönaren från stranden och när den väl har hittat något så ställer den sig ovanför vattnet där och på så vis blir den ett riktmärke för livräddarna.

Sophia Arslan blev livräddare eftersom att hon ville ge tillbaka till samhället.

– Jag har alltid tyckt om att hjälpa människor, det här är ett fint sätt att ge tillbaka. 

Frivilligt arbete

Livräddarna i Tylösand kommer från Svenska livräddarsällskapet och det är de som har köpt in drönaren till det här ändamålet. 

– Det här är ju inget som vi bara testar nu lite på måfå utan det är ett stort arbete. Vi har fått alla tillstånd och när vi nu kommit till den här biten handlar det om att flyga den på ett säkert sätt, flygsäkerheten är prioriterad. Man ska lära känna apparaten och hur den styrs med fjärrkontrollen, säger Sophia Arslan.

Till skillnad mot vad många tror så bevakar livräddarna stranden på frivillig basis.

– Vi är ju ideella livräddare som bevakar stranden. Vi får mat och husrum och sen lägger vi vår semester på att vara här. Det är en bra gemenskap bland oss livräddare som gör att man kommer tillbaka. Det bästa är förstås när räddningen går bra och man har gjort en livräddningsinsats. Människorna är otroligt tacksamma och blir förvånade när de hör att vi gör det här ideellt.

Så kan du undvika drunkningsolyckor

Låt barn bära flytväst om de befinner sig i direkt närhet till vatten.

Små barn ska inte lämnas ut uppsikt, varken inomhus eller utomhus.

Vistas aldrig i eller i direkt närhet till vatten i berusat tillstånd.

Människor som håller på att drunkna är ofta för orkeslösa för att orka ropa och vifta. Det kan därför vara svårt att uppfatta allvaret – var uppmärksam.

Larma alltid 112 innan du försöker rädda den nödställde eller be någon annan göra det under tiden du räddar.

Använd hjälpmedel för att rädda, vad som helst som flyter kan vara en förlängd arm mellan dig och den nödställde. Att själv rädda en nödställd kan sätta dig själv i fara då risken finns att personen tar tag i dig och drar ner dig under vattnet.

Behåll lugnet och försök även lugna den nödställde.

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag