Ikea har under det senaste halvåret utsatts för flera bedrägeriförsök där falska kampanjer med Ikeas varumärke sprids på nätet.

Ikea har under det senaste halvåret utsatts för flera bedrägeriförsök där falska kampanjer med Ikeas varumärke sprids på nätet.

Nu har möbeljätten ut med en varning på sin Facebooksida. Foto: Skärmdump Facebook
Nu har möbeljätten ut med en varning på sin Facebooksida. Foto: Skärmdump Facebook
Bluffen handalar om en tävling där man kan vinna pengar.

Bluffen handalar om en tävling där man kan vinna pengar.

Ny Ikea-bluff: Falsk Facebook-kampanj

Publicerad

Ikea har under det senaste halvåret utsatts för flera bedrägeriförsök där falska kampanjer med Ikeas varumärke sprids på nätet.

Nu har möbeljätten ut med en varning på sin Facebooksida.

– Vi uppmanar våra kunder att vara försiktiga när det verkar för bra för att vara sant, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea Sverige.

Just nu sprids en Ikea-kampanj på Facebook via en sida som är fejk. Kunder hörde av sig till möbelvaruhuset under onsdagen och påtalade att kampanjen fanns.

Den handlar om att man kan vinna pengar.

Ikea reagerade direkt och lade ut en varning:

”Just nu sprids en kampanj här på Facebook via en sida som är fejk. Ikea varumärket missbrukas för att vilseleda dig. Vi har ingenting med kampanjen att göra och tar starkt avstånd från att människor luras på detta sätt”, skrev Ikea på sin officiella Facebooksida i Sverige.

– Det här är inget vi står bakom. De har använt vårt varumärke för att missleda och lura konsumenter. Vi har skrivit i en kommentar på sidan att den är falsk och vi gick också ut med en varning på vår Facebooksida under onsdagskvällen, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea Sverige.

Ikea missbrukas

Varumärket Ikea har missbrukas i flera falska kampanjer det senaste halvåret.

Nu uppmanar man till försiktighet.

– Vi uppmanar till att inte gilla sidan och att vara försiktiga när det gäller kampanjer och obehöriga sidor som kan vara missvisade och verka för bra för att vara sant, säger Daniela Rogosic.

Redan på torsdagsmorgonen var den aktuella sidan borttagen av Facebook.

– Den har tagits ned nu som jag har förstått det, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea i Sverige.

Men processen tar inte slut där för Ikeas del.

– Vi kommer se över vad vi kan göra mer i just det här fallet, säger Rogosic.

Det är heller inte första gången som Ikea drabbas av den här typen av bedrägeri.

– Det händer att den här typen av kampanjen florerar, där vårt varumärke används för att missleda. Vilket vi så klart tycker är tråkigt, säger Rogosic.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Malin Forsberg
Malin Forsberg

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida