Oooops. Men Ica-butiken åtgärdade felet ganska fort, enligt butikschefen John Ramlund.Oooops. Men Ica-butiken åtgärdade felet ganska fort, enligt butikschefen John Ramlund.
Oooops. Men Ica-butiken åtgärdade felet ganska fort, enligt butikschefen John Ramlund.
"Vi tyckte också att det var roligt. Men jag var själv inte på plats så jag vet inte riktigt vad som hände", säger butikschefen Johan Ramlund. Foto: Kenneth Larsson"Vi tyckte också att det var roligt. Men jag var själv inte på plats så jag vet inte riktigt vad som hände", säger butikschefen Johan Ramlund. Foto: Kenneth Larsson
"Vi tyckte också att det var roligt. Men jag var själv inte på plats så jag vet inte riktigt vad som hände", säger butikschefen Johan Ramlund. Foto: Kenneth Larsson

Nu skrattar alla – åt hantverkarnas misstag

Publicerad

Någon eller några hantverkare i Kristianstad var antagligen extra trötta häromdagen.

En ny och enkel avdelningsskylt på Ica skapade förvirring bland kunder och anställda.

– Jag var själv inte på plats så jag vet inte riktigt vad som hände, säger butikschefen Johan Ramlund.

Det byggs om inne på Ica Maxi stormarknad i Kristianstad.

Men ombyggnationen gick lite väl långt när fiskavdelningen skulle få en ny avdelningsskylt.

Skylten som ska lyda ”FISK” löd helt plötsligt ”FSIK” – i stora, stora, tjocka bokstäver. En petitess kan tyckas men nog blev en och annan kund förvirrad.

En bild på skylten har fått spridning i sociala medier, där många gör sig lustiga över misstaget.

Ett enkelt men märkligt misstag. Kul för lättroade.

”Byggjobbarna får nog boka tid hos både optikern och svenskaläraren”, skriver en person.

”Haha... klockrent”, konstaterar en annan.

När Kvällsposten når butikschefen Johan Ramlund är den första frågan given:

Är det på riktigt?

– Ja, det är på riktigt. Men den ser inte ut så längre, säger han och skrattar.

"Det är bara att spekulera..."

Ja, det är många som tycker att felstavningen är rolig, något som butikscheferna har märkt av i efterhand.

– Vi tyckte också att det var roligt. Men jag var själv inte på plats så jag vet inte riktigt vad som hände, säger butikschefen Johan Ramlund.

Men hur var det möjligt att placera bokstäverna i fel ordning? Någon borde ju ha märkt det direkt...

– Ingen aning… jag vet faktiskt inte. Vi har några särskilda som sköter all den kommunikationen, så det är bara att spekulera. Jag har ingen aning.

Hur länge hann skylten sitta uppe?

– Jag tror att de ändrade ganska snabbt när det uppdagades. Jag var inne och handlade på kvällen tre-fyra timmar senare och då hade de ändrat.

Ica Maxi stormarknad i Kristianstad har även delat en bild på skylten på sin egen Facebooksida.

– Det är väl kul att man kan få bjuda på sig själv lite, säger butikschefen Johan Ramlund.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag