Linda Bernhardsson tyckte det var obehagligt när tåget skakade och krängde i tunneln. Så obehagligt att hon inte vill åka den sträckan fler gånger. Foto: Privat
Linda Bernhardsson tyckte det var obehagligt när tåget skakade och krängde i tunneln. Så obehagligt att hon inte vill åka den sträckan fler gånger.  Foto: Privat
Trafikverket har testkört i tunneln på nätterna. Nu verkar problemen med bvibrationer på tågen vara lösta, enligt projektledaren Erik Lööv. Foto: Jens Christian
Trafikverket har testkört i tunneln på nätterna. Nu verkar problemen med bvibrationer på tågen vara lösta, enligt projektledaren Erik Lööv.  Foto: Jens Christian

Nu kör tågen med full fart vid Hallandsåsen

Publicerad

Sedan klockan 20 på onsdagskvällen får tågen på nytt hålla 200 kilometer i timmen när de kör i tunneln genom Hallandsåsen.

Rälsen har slipats och hjulen på vissa tåg har svarvats om för att få bort de vibrationer som skrämt upp en del resenärer.

– Jag vill ändå inte åka. Det var så obehagligt förra gången, säger Linda Bernhardsson, 25, som hade en skakig resa i januari.

I början på året åkte Linda Bernhardsson genom Hallandsåsen på väg från Halmstad hem till Ängelholm med ett tåg "som skakade som en jordbävning".

– Jag blev rädd. Det var riktigt obehagligt, berättade hon senare i Kvällsposten.

– Vi var på väg ut ur tunneln när det började. Jag blev rädd, det gick riktigt skumpigt och bullrigt. Det var ingen trevlig upplevelse. Men de sa inte ett ljud om det i högtalarna och det fanns ingen tågpersonal att fråga.

Tekniska problem med hjulen

Linda skrev till Skånetrafiken dagen efter och frågade vad som hade hänt. Efter tolv dagar fick Linda svar – trafikföretaget bad om ursäkt för obehaget och hänvisade till tekniska problem med hjulen på tåget.

Trots att Linda nu får veta att problemet ska vara åtgärdat vill hon inte åka igen.

– Nej, måste jag passera Hallandsåsen så tar jag hellre bilen, säger hon.

När problemen först upptäcktes tvingades tågen krypa fram i 30 genom tunneln. Men maxhastigheten höjdes snart till 140. Och från klockan 20 på torsdagskvällen är det alltså på nytt 200 kilometer i timmen som gäller.

Kan inte garantera resultatet

Erik Lööv som är Trafikverkets projektansvarige säger i och för sig att det inte går att garantera att alla vibrationer nu ska vara borta.

– Men vi har testkört nattetid utan problem så vi har ingen anledning att tro annat än att problemen ska vara borta, säger han.

– Det är inget oväntat att det kan behövas sådana här åtgärder när rälsen är helt nylagd. Du kan jämföra det med att ett par nya skor behöver gås in för att bli riktigt bekväma.

Enligt Erik Lööv har den sänkta hastigheten genom tunneln inte skapat några förseningar som påverkat tågtrafiken.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida