Nu kan du rösta –
på "Ibracadabra"

Publicerad

Det råder inget tvivel om att Zlatan är het just nu. Häromdagen skrev han svensk historia när han med sina 50 landslagsmål gick om Sven Rydell och blev tidernas främste målskytt i blågult.

Och åtta dagar innan valdagen tillägnades Zlatan ett politiskt parti.

– En röst på oss är en protest och ett ställningstagande mot SD och Svenskarnas parti, säger Jonas som tillsammans med kompisen Philip satt ihop valvideon.

Zlatanpartiet är grundat av personerna bakom Facebook-sidan Zlatanism.

– Zlatanism är en känd sida där vi dyrkar Zlatan med glimten i ögat. Där har vi mer än 20 000 personer som gillar vår sida, säger Jonas som är tydlig med att poängtera att partiet inte förmedlar Zlatans åsikter utan bara ser honom som en bra symbol.

Partiet har två punkter i sitt valprogram: jantelagen och rasism.

– Zlatan har den bakgrunden han har och han visar ständigt att det går att nå sina mål, att det är okej att sticka ut, förklarar Jonas.

"Inte det mest seriösa partiet"

Zlatanpartiet drivs mest på skämt och man kommer inte att ställa upp med ledamöter i någon kommun eller landsting, man kommer inte heller lägga resurser på att kandidera i valet.

– Zlatanpartiet är helt enkelt inte det mest seriösa partiet. Men det finns ett mycket större skämt än oss. Faktum att ett främlingsfientligt parti med nazistiska rötter som efter skandal efter skandal snittar 10 procent i undersökningarna, eller att ett renodlat nazistiskt parti, SvP, tillåts demonstrera på våra gator med polisens stöd.

– En röst på oss är en protest och ett ställningstagande mot detta och för ett samhälle där alla är välkomna, avslutar Jonas.

Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag