Under valpningen dog Anna Jacobssons hund. Kvar blev åtta valpar som tack vare en efterlysning på Facebook fick Ninja som sin surrogatmamma. Foto: PrivatUnder valpningen dog Anna Jacobssons hund. Kvar blev åtta valpar som tack vare en efterlysning på Facebook fick Ninja som sin surrogatmamma. Foto: Privat
Under valpningen dog Anna Jacobssons hund. Kvar blev åtta valpar som tack vare en efterlysning på Facebook fick Ninja som sin surrogatmamma. Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat


 Foto: Privat
Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat

Ninja adopterade åtta stycken hundvalpar

Publicerad

Under valpningen dog Anna Jacobssons hund.

Och kvar blev åtta valpar utan sin mamma – som de var beroende av för att överleva.

Men efter en efterlysning på Facebook hittades amstaff-tiken Ninja som nu är surrogatmamma.

– Det är helt galet, Facebook kan vara så bra, säger Anna Jacobsson.

När valparna lämnades ensam utan sin mamma var Anna Jacobsson tvungen att göra något. Valparna skulle nämligen inte överleva om inte någon ny surrogatmamma som bistod med mat hittades.

Så hon lade ut en efterlysning på Facebook. Förhoppningen var att några nära och kära skulle dela och att de kanske skulle få tag på någon den vägen.

"Så mycket kärlek det finns i världen"

Men omtanken skulle visa sig vara bra mycket större än så. Efterlysningen delades över 40 000 gånger.

– Det är helt otroligt. Jag trodde att några vänner skulle dela det. Så mycket kärlek det finns i världen, säger Anna Jacobsson.

Alla hundar passar inte att vara surrogatmammor, utan de måste alltid testas först. Så när de hittade en som var villig att ställa upp höll hon och familjen alla tummar och tår.

Och testet lyckades. Ninja, som är en american staffordshire terrier, tog till sig samtliga små valpar.

– Hon tvättade dem, gav dem mat och tog till sig alla åtta. Så nu har vi fått lov att låna hem henne ett tag och låta henne vara surrogatmamma, fortsätter hon.

"Facebook kan vara så bra"

Anna Jacobsson berättar att hon fått över hundra meddelanden i sin inkorg om folk som kunnat hjälpa till.

– Det är helt galet, Facebook kan vara så bra. Jag skulle egentligen vilja tacka alla som har skrivit, kommenterat och delat. Men det är för många, så jag fick skriva ut en ny text och tacka alla.

Så mitt i den stora sorgen över att ha förlorat sin hund finns ändå en liten tröst. Valparna kommer att överleva – och allt det tackvare Facebook. Och hunden Ninja förstås.

– Jag tycker det är vikigt att visa att folk bryr sig. Det här var helt fantastiskt, jag blev rörd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag