Ledsna och fattiga katter. Foto: ColourboxLedsna och fattiga katter. Foto: Colourbox
Ledsna och fattiga katter. Foto: Colourbox

Någon stal pengar från katter – lämnade en lapp

Publicerad

De gör en gärning för katter i nöd.

Men Smålandskattens insamling gillas inte av alla.

En tjuv stal pengar från gåvotunnan på Citygross i Ljungby – och lämnade en lapp.

"Aldrig hört så jävla dumt, skänka pengar till en katt", stod det på lappen.

– Jag blev så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, säger Christina Kikki Nylander som driver Smålandskatten.

Smålandskatten är en ideell förening som hjälper hemlösa katter i nöd, man tar hand om hittekatter och avlivningshotade familjekatter och ger dem ett säkert hem. För att samla ihop pengar till verksamheten hade man placerat en gåvotunna i förbutiken på Citygross vid Ljungbystopp.

Smålänningen var först med att berätta vad som hände där. 

Folk brukar i tunnan, i små kuvert, lägga kattgodis, sand, leksaker och pengar så att katterna kan överleva. När Christina Kikki Nylander häromdagen kom till butiken var tunnan helt plötsligt tom. Istället låg där en lapp:

"Aldrig hört så jävla dumt, skänka pengar till en katt. Behöver lika lite pengar som tiggarjävelen som sitter utanför med ny mobil".

"Hur kan man sjunka så lågt?"

Christina Kikki Nylander blev rasande.

Hon skapade ett inlägg på Facebook som fått enormt gensvar.

"Nu är jag riktigt förbannad. Vad är det för sjuk människa som tömmer/stjäl mat mm som vänliga godhjärtade människor lägger i vår Gåvotunna på City Gross i Ljungby! Och dessutom lämnar oss detta trevliga anonyma meddelande. Hur kan man bara sjunka såååå lågt!!??", skrev hon och berättade om hur pengarna som skänkts hjälpt organisationen att lösa olika former av katthem och att de pengar som nu stulits skulle gått till veterinärvård och medicin.

För Kvällsposten förklarar Kikki sina känslor.

– Jag blev så arg att jag inte visste vart jag skulle bli av. Fine att de plockar grejer, det kanske man får räkna med. Men att de lämnar en sådan lapp, det trodde jag aldrig. Vi jobbar ideellt och dygnet runt med Sveriges största djurskyddsproblem.

– Tydligen stör det denna person något alldeles vansinnigt med tanke på reaktionen.

Kämpade för att komma åt sakerna

Hon menar också att tjuven måste ha varit atletisk. Pengarna och kattmaten som förövaren stal fanns nämligen i botten på den ganska djupa tunnan, en tunna som kan liknas vid en stor soptunna.

– Tunnan är nästan aldrig tunn, men när jag gick och tittade två dagar i rad så var den tom två dagar i rad. Kedjan som håller locket på plats var lite trasslig, men jag tänkte inte så mycket på det. Den tredje dagen så låg lappen där. Personen hade försökt ta sig in flera gånger.

Polisanmält: snatteri

Hon uppmanar personen som tagit vad som funnits i tunnan och placerat lappen att snarast möjligt kontakta henne så att de kan "diskutera rätt och fel".

– Nästa gång kommer du på bild din skitstövel, säger hon och tillägger:

– Jag vill ta en diskussion. Det är ju någon som uppenbart måste vara riktigt irriterad. Jag vill förklara för individen att vi plockar upp efter ansvarslösa djurägare, vi gör jobb för länsstyrelse, kommun och polis. Det är ingen som plockar upp en katt och tittar om den varit id-märkt när den blivit påkörd på gatan, men det gör vi.

Händelsen är polisanmäld som snatteri av okänt gods.

Det finns inga spår efter tjuven då inga iakttagelser gjorts i samband med stölden och den kamera som finns placerad i butiken var riktad åt ett annat hål.

Relaterade ämnen
Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag