Infrastrukturministern Anna Johansson (S) tog under måndagen tåget från Danmark till Sverige. Foto: Emil LangvadInfrastrukturministern Anna Johansson (S) tog under måndagen tåget från Danmark till Sverige. Foto: Emil Langvad

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) tog under måndagen tåget från Danmark till Sverige.

 Foto: Emil Langvad
Pendlaren Danka Markovic bor i Malmö men tar tåget över till Danmark för sitt jobb. Foto: Kvällspostens livesändningPendlaren Danka Markovic bor i Malmö men tar tåget över till Danmark för sitt jobb. Foto: Kvällspostens livesändning
Pendlaren Danka Markovic bor i Malmö men tar tåget över till Danmark för sitt jobb. Foto: Kvällspostens livesändning

Minister tog tåget efter dubbla id-kontrollerna

Publicerad

FLYKTINGKRISEN. Infrastrukturministern Anna Johansson (S) tog under måndagen tåget från Danmark till Sverige och genomgick de dubbla id-kontrollerna.

Men vissa pendlare tyckte att ministern borde ha gjort resan – under rusningstimmarna.

– Jag har jättestor förståelse för att det väcker irritation och frustration, säger ministern.

Dagligen gör runt 8 000 tågpendlare resan från Danmark till Sverige. Under måndagsförmiddagen var det infrastrukturministern Anna Johansson tur.

Men många pendlare anser att ministern borde ha åkt i rusningstrafik i stället. Annars går det aldrig att förstå hur det faktiskt påverkar.

– Vi hade varit i vägen om vi står och försöker hantera ett ministerbesök mitt i värsta rusningstrafiken. Det hade nog varit ett mindre lyckat exempel, säger Anna Johansson och förklarar att hon löpande får rapporter om hur pendlingen fungerar vid olika tidpunkter på dygnet.

Den stora frågan under ministermötet i Köpenhamn var hur livet för Öresundspendlarna ska kunna underlättas. Anna Johansson betonade efter mötet att en god relation till Danmark är viktig.

– Vi lyssnar självklart på synpunkterna som kommer från dansk sida, och ser om det finns möjlighet att lösa de problem som upplevs som extra besvärliga. Men vi har ett starkt intresse av att få ner antalet som söker asyl i Sverige, sade Anna Johansson vid en kort pressträff på Transportministeriet i Köpenhamn.

Vem betalar?

Danmarks transport- och byggnadsminister Hans Christian Schmidt lyfte också problemen med kostnaden för att utföra id-kontrollerna på Köpenhamns flygplats Kastrup.

TT: Kan ni tänka er att stå för delar av kostnaden efter danska kritiken?

– Vi tittar på frågan, men vad det landar i är för tidigt att säga. Jag ger inga löften eller utfästelser i dag, säger Anna Johansson till TT.

Hon framhöll att id-kontrollerna kan komma att hävas om regeringen ser att inflödet av asylsökande minskar påtagligt, och ligger på en låg nivå över en viss tid. Förordningen gäller annars i sex månader.

– Ungefär åttio procent av flyktingarna som söker asyl i Sverige kommer den här vägen. När vi behöver åtgärder för att snabbt få ner antalet asylsökande är det i den här regionen åtgärderna vidtas, säger Anna Johansson.

Förlängd restid

Beroende på slutdestination i Sverige, avgångstid från Köpenhamn och kötiden förbi id-kontrollen har Öresundstågens restid för resenärerna förlängts med mellan drygt tio minuter och nästan en timme.

– Det är nu det börjar gå upp för en att det här kommer att påverka vardagen mycket mer än vad vi tidigare trott. Jag känner en oro att jag inte kommer få vardagen att gå ihop. Redan nu måste jag börja planera, om jag inte hinner - vem ska då hämta mina barn? säger pendlaren Danka Markovic som bor i Malmö.

De större flaskhalsarna och förseningarna har hittills drabbat pendlare i rusningstid – de som reser från arbete i Danmark till bostad Sverige mellan klockan 16 och 19 på vardagarna.

I eftermiddag vet de om resandet förvärras ytterligare, med anledning av en mer normal arbetsvecka utan klämdagar och helgdagar.

– Detta förstör för hela regionen. Det hämmar all utveckling som varit så positiv de senaste åren och det påverkar alldeles för många människor, säger Danka Markovic.

Polisen: Märkbar skillnad

Pendlingsstrulet handlar framför allt om att många behöver ta sig till Kastrup på andra sätt och att många tågbyten måste göras. Men trots att många förväntade sig kaos under måndagseftermiddagen, när många pendlare återvänt efter julledigheten, gick allt relativt lugnt till.

Polisen ser en tydlig effekt av id-kravet som började gälla den 4 januari – inte minst vid Hyllie, första stationen i Sverige.

– Vi märkte det direkt. Pang, sade det bara, berättade Ewa-Gun Westford, polisens presstalesperson, till TT förra veckan.

Bara sex flyktingar togs till exempel emot av polisen på Hyllie i onsdags, för att registreras som asylsökande hos Migrationsverket. En siffra som kan jämföras med att hundratals ankom under många höstdygn.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag