Mikael Persson är butiksbiträde och dryckesentusiast. Foto: Gustav HulténMikael Persson är butiksbiträde och dryckesentusiast. Foto: Gustav Hultén
Mikael Persson är butiksbiträde och dryckesentusiast. Foto: Gustav Hultén
Ölhyllan med mer än hundra sorter har blivit Mikael Perssons specialprojekt. Foto: PrivatÖlhyllan med mer än hundra sorter har blivit Mikael Perssons specialprojekt. Foto: Privat
Ölhyllan med mer än hundra sorter har blivit Mikael Perssons specialprojekt. Foto: Privat

Mikael har gjort Ica till ett folköl-mekka

Publicerad

Mikael Perssons stora dryckesintresse har satt sin prägel på Ica-butiken där han jobbar. 

I butiken har Mikael byggt upp en oas för folköl av alla slag – nu finns det över 100 olika sorter på hyllan.

– Det känns jättekul, säger Mikael Persson, butiksbiträde på Ica Supermarket Möllevången i Malmö.

Mikael Perssons dryckesintresse hörde tidigare mest till hans fritid. Bland annat driver han instagramkontot Möllans folkis, där han tipsar om nya, spännande drycker.

Nu har han även införlivat sin passion i sitt arbete som butiksbiträde på Ica Supermarket Möllevången i Malmö. 

– Jag var på jakt efter en specifik öl och lyckades övertala min chef att vi skulle köpa in den. Det visade sig att det inte bara var jag som var nyfiken på den, säger Mikael Persson.

Det som började med en enda sort har nu utökats till att Mikael har en helt egen hylla. Under namnet "Möllans folkis" har Mikael Persson byggt upp en oas för udda ölsorter. Därför har han nominerats till  Årets skånska ölöppnare 2017.

– Det började att jag hade några sorter på den mest undangömda platsen på dryckesavdelningen, nu är de på den mest synliga. 

Blir ansvarig för dryckesavdelningen

Mikael Persson har tidigare inte varit ansvarig för dryckesavdelningen i butiken, han har bara haft det som extraprojekt. Nu ska han dock snart ta över ansvaret och många kunder har visat intresse för hans ölhylla.

– Det har gått väldigt bra. Det kommer så mycket nytt hela tiden att man får chansa lite men det händer nästan aldrig att det inte är någon som vill köpa. Det krävs ju att folk vill fortsätta köpa det för att det ska kunna vara kvar.

Butiken har nu mer än hundra sorter och Mikael Persson är mån om att hitta små bryggerier med ett genuint hantverk. 

– Att få jobba med drycker på det här sättet med passionerade bryggare är roligt. Det är roligt att det finns bra utbud i en vanlig matbutik. Det är en bra mix av spännande och udda saker från små bryggerier till de mer klassiska ölen. Alla kan hitta något nytt att testa i hyllan. 

Bidrar till sundare syn på alkohol

Mikael Persson tror att butikens ölutbud dessutom bidrar till att människor kan ha en hälsosammare relation till alkohol.

– Jag har träffat flera kunder som berättar att de kommit på sig själva med att inte gå till Systembolaget det senaste året. De har inte känt att de behöver eftersom de kan hitta spännande drycker här. Det känns fantastiskt att kunna plocka fram alkoholfritt och folköl.

 

Årets skånska ölöppnare 2017

• Delas ut av Brewclub och sällskapet Malte

• Delas ut till en person som har "gjort en betydande insats till förmån för ölälskare i Skåne".

• Förutom Mikael Persson är årets kandidater Marcus Hjalmarsson som startat ölfestivalen Brewskival och Michael Nathhorst som ligger bakom Hyllie Bryggeri. 

• Vinnaren röstas fram av allmänheten via denna länk.

• Resultatet presenteras under Malmö Beer Week.

 

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag