Nu öppnar Maxjenny sin första butik i Köpenhamn, givetvis på supertrendiga Flaesketorvet, Vesterbro.Nu öppnar Maxjenny sin första butik i Köpenhamn, givetvis på supertrendiga Flaesketorvet, Vesterbro.
Nu öppnar Maxjenny sin första butik i Köpenhamn, givetvis på supertrendiga Flaesketorvet, Vesterbro.
Kläder som konst, men ändå funktionellt och bärbart. Maxjenny Forslund sätter färg på Copenhagen Fashion Week som öppnar i dag. Den här uppsättningen kommer från Maxjennys höstkollektion 2015.Kläder som konst, men ändå funktionellt och bärbart. Maxjenny Forslund sätter färg på Copenhagen Fashion Week som öppnar i dag. Den här uppsättningen kommer från Maxjennys höstkollektion 2015.
Kläder som konst, men ändå funktionellt och bärbart. Maxjenny Forslund sätter färg på Copenhagen Fashion Week som öppnar i dag. Den här uppsättningen kommer från Maxjennys höstkollektion 2015.
"Min design liknar inget annat men är ändå bärbar", säger Maxjenny Forslund som har skånska rötter men sedan 1997 bosatt i Köpenhamn där hon nu öppnar sin första butik."Min design liknar inget annat men är ändå bärbar", säger Maxjenny Forslund som har skånska rötter men sedan 1997 bosatt i Köpenhamn där hon nu öppnar sin första butik.

"Min design liknar inget annat men är ändå bärbar", säger Maxjenny Forslund som har skånska rötter men sedan 1997 bosatt i Köpenhamn där hon nu öppnar sin första butik.

Maxjenny sätter färg på dansk modevecka

Publicerad

Hon bryter den sparsmakade, svenska modetrenden.

Maxjenny Forslund med rötter på Österlen, sätter onekligen färg på Copenhagen Fashion Week som inleds i dag.

– Man kan knappast säga att jag skapar ett minimalistiskt mode, säger Maxjenny Forslund som just är i förd med att färdigställa sin första butik med ateljé och showroom på Vesterbro i Köpenhamn.

Maxjenny Foslund är uppvuxen i Vik på Österlen men har bott i Köpenhamn sen slutet av 1990-talet.

Därför kallas hon svensk/dansk designer.

Hon är utbildad möbeldesigner men för tio år sedan konverterade hon till modevärlden och har sen dess odlat sin unika, färgsprakande stil.

Udda fågel

Den totala motsatsen till dagens svenska mode med Acne, Hoper och Filippa K i täten.

Kanske inte så konstigt, mamma Margareta Forslund är känd konstnär och kläddesigner, pappa Owe Johansson är silversmed.

Maxjenny är en udda fågel på den skandinaviska modescenen.

– Min design liknar inget annat, men är ändå bärbar, säger hon med ett leende.

Hon säger att hennes tidiga influenser var 80-talets finska designmärken som Marimekko och Vuokko vid sidan om 80-talets italienska designkollektiv, Memphisgruppen, i synnerhet dess grundare, Ettore Sottsass.

– När jag var liten fick jag en bok av min pappa om Memphisgruppen och tänkte, får man verkligen göra så.

"Träytor som gällde"

Jo, det gick bra och deras design har onekligen påverkat delar av Maxjennys design.

– När jag studerade möbeldesign i Danmarks sågs jag inte med blida ögon, säger hon.

– I Danmark var det träytor som gällde, Memphisgruppen var plexiglas, hårda lackytor och starka kontraster.

2006 startade hon "Maxjenny art fashion and style" och sedan 2012 satsar hon enbart mode.

I samband med Copenhagen Fashion Week öppnar Maxjenny sin första egna butik i hemstaden Köpenhamn kombinerad med ateljé och showroom, i hippa och krogräta Kødtbyen på Vesterbro. Den del av Köpenhamn där hon bor med man och två flickor, 7 och 4 år.

– Den här lokalen är asflott. Här var tidigare ett galleri. Än så länge är vi unika här eftersom vi är första modebutiken i området.

– Jag älskar hela Köpenhamn, men för mig har Vesterbro varit en speciell förälskelse ända sedan jag flyttade hit som ung designstudent. Så när den här möjligheten öppnade sig sa jag bara: JA! Som man gör när man är förälskad.

– Nu blir vi en pendang till originalet, Meatpacking District i New York där man hittar krogar, och mode. Med min butik blir Kødtbyen mer komplett.

Vad har du för roll i dagens mode?

– Jag är fortfarande en uppstickare, inget riktigt etablerat märke ännu.

Hon säljer bra i Danmark, Irland, Italien, USA och, framför allt i Tyskland.

– Men jag vill förstås även komma ut mer i Sverige, säger hon.

Madonna valde kläder

2006 fick Maxjenny ett medialt genombrott när Madonna valde kläder från hennes kollektion för videon till "Sorry" och 2008 nämnde internationella upplagan av magasinet Bon Maxjenney som en av "en av fem klädskapare som omskapar världen just nu".

– När Madonnas stylist hörde av sig trodde jag först inte på henne. Det finns så många som utger sig för att vara stylister, som lånar kläder för att gå på fest i.

På frågan vilken artist hon skulle vilja klä i dag blir hon tyst.

– Det kan jag inte komma på säger hon blygsamt.

– Det vet nog du bättre...

Vem är då den typiska Maxjenny-kunden?

– Vet du att jag har världens galnaste kundkrets. Från 22-åriga hippa, interstadsbrudar till kvinnor på landet och paranta damer på Östermalm.

– Gemensamt för dem är att de inte är rädda för att få beundrande blickar, de vill inte försvinna i mängden.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag