Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att syftet med ID-kontrollerna är att minska antalet flyktingar till Sverige.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att syftet med ID-kontrollerna är att minska antalet flyktingar till Sverige.

"Måste snabbt få ner antalet asylsökande"

Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att syftet med ID-kontrollerna är att minska antalet flyktingar till Sverige.

– Vi måste snabbt få ner antalet asylsökande till nivåer som vi kan klara av, säger hon.

Nästan 163 000 asylsökande kom till Sverige under 2015. Det är nästan dubbelt så många som under 1992, då krigen på Balkan pågick.

Aldrig förr har Sverige tagit emot så många asylsökande under ett år, enligt Migrationsverket.

Regeringen bedömer "att den aktuella situationen med det stora antalet människor som på relativt kort tid kommit in i landet innebär ett allvarligt hot mot allmän ordning och inre säkerhet".

– Vi måste kunna se till att vi har handläggningstider på asylärenden som är rimliga, kunna erbjuda hälsoundersökningar, bostäder, utbildning och annat som vi som välfärdsstat vill erbjuda dem som finns i Sverige. När vi ser att vi inte klarar av det då måste vi försöka komma ner i nivåer som vi kan hantera, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

"Svårt att hantera"

– Regeringen har gjort en samlad bedömning om vad det innebär för det svenska samhället att ha ett flyktingmottagande som under hösten. Och då har vi gjort bedömningen att det är nödvändigt att komma ner i antal asylsökande och att de problem som kommer uppstå till följd av det här inte är lika allvarliga som de problem som hade uppstått om vi inte vidtagit några åtgärder.

ID-kontrollerna kan komma att gälla i sex månader.

– Vi tror att det här kommer att få en effekt. Vi såg att det fick effekt när vi införde motsvarande på färjorna från Tyskland. Tanken är inte att vi ska stänga gränserna, vi kommer fortfarande ha ett mottagande men vi vill få ner antalet, säger Anna Johansson.

Anna Johansson förstår att många tågresenärer drabbas.

– Det kommer att bli lite krångligare i vardagen för de många människor som pendlar, där man får lite längre restider och inte lika många turer. Men jag tror att man ska ge det här några veckor för att se hur det fungerar när man fått in rutinerna. Vi ska ha nära kontakt med regionen för att följa det här.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag