Malmös schlagerfest - bästa ljudet någonsin

Publicerad

MALMÖ. Bättre ljud än någonsin.

Men också längre för artisterna att gå.

Melodifestivalen i Malmö på lördag slår nya rekord.

- Vi sätter världsrekord i lång catwalk samtidigt som vi kan presentera det bästa tv-ljudet i melodifestivalens historia, säger Sofi Strid på SVT och Axel Ekblad på Blixten & kompani.

Nu är scenen på plats och i morgon startar repetitionerna. 100-talet personer arbetar febrilt i Malmö arena för att den fjärde och sista delfinalen i Melodifestivalen 2013 ska bli så bra som möjligt.

- Allt flyter på att det känns som att vi vet exakt vad vi har kvar att göra. Vi bygger om en ishall till en tv-studio, säger Ekblad som är produktionsansvarig.

Arbetet med att bygga scenen startade redan i måndags. Först byggde man den flera ton tunga ljus- och ljudriggen som hängs upp i taket. Därefter byggdes scenen och sist har alla stolar placerats ut.

- Vi kan ta in 10 200 personer. Det finns biljetter kvar till genrepen. Men även till själva finalen lördag kväll, berättar Ekblad som varit på plats alla fem gånger festivalen arrangerats i arenan.

När delfinalen är avgjord i Malmö och artisterna återvänt till Savoy för fest rivs scenen. 03.00 är allting lastat och på väg till andra chansen.

På tisdag spelas det hockey i arenan igen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag