Malmöfestivalens konserter drar många besökare varje år. Foto: SANNA DOLCK / KVPMalmöfestivalens konserter drar många besökare varje år. Foto: SANNA DOLCK / KVP
Malmöfestivalens konserter drar många besökare varje år. Foto: SANNA DOLCK / KVP
På festivalen finns det något för allas smaklökar. Foto: TOMAS LEPRINCEPå festivalen finns det något för allas smaklökar. Foto: TOMAS LEPRINCE
På festivalen finns det något för allas smaklökar. Foto: TOMAS LEPRINCE
Malmöfestivalen är dyr – men välbesökt. Foto: CHRISTER WAHLGREN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTENMalmöfestivalen är dyr – men välbesökt. Foto: CHRISTER WAHLGREN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN
Malmöfestivalen är dyr – men välbesökt. Foto: CHRISTER WAHLGREN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN

Malmöfestivalen – så mycket kostar kalaset

Publicerad

Malmöfestivalen är kalas, glädje och fest.

Men smakar det så kostar det. 

Årets budget ligger på drygt 24 miljoner kronor – och skattebetalarna står för det mesta av partyt, enligt Sydsvenskan.

På fredag inleds Malmöfestivalen. Matstånd sätts upp, artister håller konserter och gatorna är fyllda för folkfest.

Men kalaset kostar. Enligt Sydsvenskan har Malmöfestivalen en budget på 24 640 000 kronor. 

Enda sponsorn hoppar av

Malmö stad har som mål att kostnaderna för att arrangera festivalen ska reduceras med 20 procent tack vare sponsring – något som visat sig gå trögt. 

Festivalens enda officiella sponsor – statliga Jernhusen – har dragit sig ur. 

– Så länge ekonomin går ihop så får de själva ta ställning. Detta är inget jag ska bedöma om det är bra eller dåligt, säger Sverker Haraldsson, som ansvarar för sponsring centralt på gatukontoret, till Sydsvenskan.

Av de drygt 24 miljoner kronor som budgeten ligger på betalar Malmöborna själva för det mesta. Enligt tidningen står Malmös skattebetalare för 17 930 000 kronor.

Resten av miljonerna räknar man med att få in via krögare, mattält och företag som håller större evenemang. 

Festivalen är komplex

En av anledningarna till att festivalen misslyckats med att hitta sponsorer är, enligt Sverker Haraldsson, att samarbetet med sponsringsbyrån inte var på plats förrän i maj i år. 

Därför tappade Malmöfestivalen flera viktiga månader som kunde gett betydligt fler sponsorer. 

Men sponsorerna ska bli fler i framtiden, hoppas man.

– Långsiktigt är jag övertygad om att det finns möjligheter för Malmöfestivalen, men den är också komplex, i och med att den riktar sig till alla. Malmöfestivalen är inte som Vasaloppet, eller en musikfestival som riktar sig till en viss målgrupp, säger Sverker Haraldsson till Sydsvenskan.

Däremot finns det ännu inte några exakta mål om hur stora sponsorintäkterna ska vara. 

– Inte som jag kan sätta siffror på nu. Vi har inte satt något mål, att så här många samarbetspartners eller volymer ska vi ha. Ett sådant mål finns inte ännu, säger Sverker Haraldsson. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag