En 23-årig kvinna riskerar att få betala över 81 000 kronor sedan hon målat om lägenhet Foto: BRAND X PICTURES
En 23-årig kvinna riskerar att få betala över 81 000 kronor sedan hon målat om lägenhet Foto: BRAND X PICTURES

Målade lägenheten – krävs på 81 000

Publicerad

En 23-årig kvinna riskerar att få betala över 81 000 kronor sedan hon målat om sin tidigare lägenhet i centrala Malmö i röd och brun färg i, skriver tidningen Hem&Hyra.

Lägenheten hyrdes ut till kvinnan av bostadsbolaget MKB som inte anser att målningen utförts på ett tekniskt "fackmannamässigt" sätt – det vill säga ett arbete som strider mot anvisningarna.

– Vi rekommenderar att man låter hyresvärden måla om. Men det flesta som gör det själva gör det i en neutral färg. Det är ganska få fall som leder till problem, säger Hyresgästföreningens jurist Andreas Persson till Hem&Hyra.

Dök inte upp i rätten

Att samtliga rum, inklusive badrummet, toaletten, kylskåpet och dessutom strömbrytare och eluttag målades i röd och brun färg döms ut av MKB som närmast vårdslöst. Bostadsbolaget räknar med att den 23-åriga kvinnan står för kostanden för att återställa lägenheten och har skickat en räkning till henne på 81 645 kronor.

Kvinnan ska enligt en tredskodom återställa bostaden. Då hon själv aldrig dök upp i rätten har hon nu fram till den 9 februari på sig att strida emot kostnaden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag