"Jag räknade inte dygnen på sjön. Och jag tänkte inte på att folk kunde bli oroliga", säger han. Foto: Micke Westin"Jag räknade inte dygnen på sjön. Och jag tänkte inte på att folk kunde bli oroliga", säger han. Foto: Micke Westin

"Jag räknade inte dygnen på sjön. Och jag tänkte inte på att folk kunde bli oroliga", säger han.

 Foto: Micke Westin
Hösten 2014 skrapade han mödosamt ihop 10 000 kronor och köpte sig en liten segelbåt, en begagnad sexmeters Havsfidra som han döpte till Nymue efter en av personerna i legenden om Kung Arthur.Hösten 2014 skrapade han mödosamt ihop 10 000 kronor och köpte sig en liten segelbåt, en begagnad sexmeters Havsfidra som han döpte till Nymue efter en av personerna i legenden om Kung Arthur.
Hösten 2014 skrapade han mödosamt ihop 10 000 kronor och köpte sig en liten segelbåt, en begagnad sexmeters Havsfidra som han döpte till Nymue efter en av personerna i legenden om Kung Arthur.

Magnus försvann till havs – i 85 dygn

Publicerad

Ensamseglaren Magnus Reslow, 56, från Malmö var försvunnen till havs i 85 dygn och efterlyst av Interpol.

Han skulle egentligen bara sticka till Varberg men hamnade i Las Palmas på Kanarieöarna – efter 3000 sjömil nonstop.

– Jag räknade inte dygnen på sjön. Och jag tänkte inte på att folk kunde bli oroliga, säger han.

Magnus Reslow har decenniers erfarenhet av segling, särskilt i trakterna av Medelhavet. Men på senare år har han gått arbetslös hemma i Malmö.

Hösten 2014 skrapade han mödosamt ihop 10 000 kronor och köpte sig en liten segelbåt, en begagnad sexmeters Havsfidra som han döpte till Nymue efter en av personerna i legenden om Kung Arthur.

I mitten av juli i år lämnade han Östra pirens båtklubb för att segla till Varberg och söka jobb.

– Jag hade förstärkt riggen på båten. Men jag hade ingen motor, ingen radio, inget vindroder och inga sjökort. Jag tog bara med mig en skolatlas, säger han.

Varberg hade inte mycket att erbjuda så Magnus styrde i stället mot Skagen i Danmark. Men motvinden var för besvärlig så han tog av norrut och fortsatte till Kristiansand. Där stannade han en tid och bestämde sig sedan i mitten av augusti för att segla till Gibraltar.

– Jag har arbetat i Gibraltar tidigare och kan området. Så jag provianterade och siktade på att segla dit nonstop. Jag kunde förstås aldrig tänka mig att jag skulle vara ute i 85 dygn, säger han.

Seglade norrut

Magnus Reslow seglade norrut så långt som till i höjd med Bergen för att vara säker på att undgå oljeplattformarna i Nordsjön, och styrde sedan västerut för att passera norr om Skottland.

– Augusti är lite sent på säsongen. Det blev riktigt dåligt väder och jag fick min första "knock-down". Båten välte på sidan med masten ner i vattnet. Men det är 600 kilo i kölen så den reste sig igen, berättar han.

– Jag blev faktiskt inte orolig.

Det usla vädret fortsatte när Magnus seglade söderut för att passera väster om Irland. Där bordades hans båt av kustbevakningen för en säkerhetskontroll – men de blev nöjda trots svenskens påvra utrustning och lät honom segla vidare.

Han fortsatte ner genom Biscayabukten långt ut till havs – mellan den 13:e och 14:e breddgraden, uppskattar han.

– Utanför Portugals kust var det väldigt dåligt väder. Mitt dricksvatten började ta slut och jag hade aldrig kunnat ta mig in till land på grund av vindarna. Jag kan erkänna att jag faktiskt bad till Gud att det skulle börja regna, säger han.

– Jag hade riggat en hemmagjord regnfångare av segelduk som jag som jag spände över sittbrunnen med en kran och en dunk under. Det var verkligen kris – och så kom regnet!

Knock-down

En ny knock-down – ännu värre än den första – knäckte topplanternan och radarreflektorn men hindrade inte Magnus Reslow från att fortsätta österut mot Gibraltarsund. Men inte heller den här gången ville vindarna detsamma som han.

– Jag hade 80 sjömil kvar när jag släppte tanken på Gibraltar och bestämde mig för Kanarieöarna, säger han.

– Jag hade gärna gått in till Marocko men det var så hårt väder. Eftersom jag inte hade någon motor tänkte jag att det var lättare att gå in till en ö där man alltid kan få lä på någon sida.

Den allra sista sträckan av seglatsen blev den första där Magnus kunde njuta av fint väder.

– Soluppgångarna och solnedgångarna var fantastiska. Och jag hade första medvinden sedan Nordsjön. Det var lugnt och skönt.

Utanför Las Palmas kastade han ankar – men då kom polisen och sa att det var förbjudet. Eftersom Magnus inte hade motor på sin Havsfidra blev han bogserad in till hamn av kustbevakningen.

Fann fast mark efter tre månader

Efter nära tre månader fick han till sist fast mark under fötterna – och höll på att falla omkull. Benen var förtvinade efter tiden i sittbrunnen och han hade en skadad hand som han själv hade spjälat med en brädbit och lite silvertejp.

Magnus Reslow låg ett dygn på sjukhus och har fortfarande rätt ont i handen. Men han känner sig väldigt nöjd.

– Hela den här resan har varit ett lyft för mig. Det är ingen höjdare att vara 56 år och arbetslös i Malmö. Folk i Las Palmas har varit jättetrevliga och både tidningarna och tv har gjort intervjuer, säger han.

– Jag har redan fått jobb. Jag har sytt segel i några veckor och nu ska jag vara skeppare på en fransk 56-fotare som ska seglas till Antigua. Det ska bli spännande. Jag räknar med att fira jul till havs. Jag får betalt och fri flygresa tillbaka till Las Palmas sedan.

Vill till Västindien

Nästa år hoppas Magnus kunna fortsätta sin egen segling västerut till Västindien och sedan genom Panamakanalen. Han har redan fått en sponsor men tar gärna emot fler. Och han drömmer om att segla tävlingen Golden Globe 2018.

Lite dåligt samvete får han när han tänker på vännerna hemma i Sverige som efterlyste honom för att han aldrig hörde av sig.

– Jag blir så fokuserad på det jag gör. Jag har alltid velat gå min egen väg, säger Magnus Reslow.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag