Glenn Hanssons bil som den såg ut innan det stals och slaktades. Foto: PrivatGlenn Hanssons bil som den såg ut innan det stals och slaktades. Foto: Privat
Glenn Hanssons bil som den såg ut innan det stals och slaktades. Foto: Privat
– Först på morgonen förstod jag vad som hänt, berättar Glenn Hansson. Foto: Privat– Först på morgonen förstod jag vad som hänt, berättar Glenn Hansson. Foto: Privat
– Först på morgonen förstod jag vad som hänt, berättar Glenn Hansson. Foto: Privat
Här är bilen efter att den plundrats. Foto: PrivatHär är bilen efter att den plundrats. Foto: Privat
Här är bilen efter att den plundrats.  Foto: Privat
En jägare hittade bilen i skogen och den gick inte att känna igen. Foto: PrivatEn jägare hittade bilen i skogen och den gick inte att känna igen. Foto: Privat
En jägare hittade bilen i skogen och den gick inte att känna igen. Foto: Privat

Glenns bil plundrades till oigenkännlighet

Publicerad

Glenn Hansson i Bjärnum parkerade sin nya bil på garageuppfarten och några timmar senare var den borta.

En jägare hittade bilen i skogen - plundrad till oigenkännlighet.

Den enkla stölden kunde ske tack vare bilens nyckelfria låssystem. Nu varnar polisen åter för riskerna med tekniken.

Bilen, en Volkswagen Tiguan, var värd 400 000 kronor och stod parkerad hemma på Glenn Hanssons garageuppfart i Bjärnum i norra Skåne.

Men under natten lyckades tjuvar kapa signalen från bilens fjärrkontroll och försvinna med fordonet utan att någon märkte det.

– Det skedde trots att jag har mitt sovrum på samma gavel och sov med öppet fönster. Men först på morgonen förstod jag vad som hänt, säger Glenn.

En jägare hittade bilen i skogen några timmar senare, ungefär fem kilometer från bostaden. Då var den slaktad ner till minsta beståndsdel.

Allt försvann

– Allt av värde hade plockats ut, säger Glenn och visar upp några bilder som polisen tog på bilen.

Dörrar och hjul var borta. Liksom hela inredningen med ratt och instrumentpanel. Även säten och ljusinsatser var försvunna.

– Till det kom all den tekniska utrustningen med bland annat navigator, backkamera och Lane Assist som håller fordonet på rätt kurs. Bilen var fullutrustad, säger Glenn.

Han tror att förövarna varit proffs som använt specialverktyg. Att plundra en bil behöver bara ta någon timme.

–  Det enda man inte brytt sig om är motorblocket, men det var väl för tungt att hantera, säger Glenn.

Hans öde är bara ett i raden på senare tid och nu varnar polisen för de nya fordonens nyckelfria låssystem.

Nu varnar polisen för riskerna med nyckelfria låssystem.Foto: Privat

Utländska ligor

– Det finns all anledning att vara på sin vakt, säger Robert Loeffel, informatör vid polisen i region Syd.

Enligt polisen finns ett antal utländska ligor som trålar runt i Sverige efter lyxbilar att plundra.

– Det är kriminella personer som agerar på uppdrag av utländska ligor. Det är skickliga personer med specialutrustning och i de flesta fallen har man rekat i förväg var fordonen finns.

Bilarna som i första hand brukar råka illa ut är premiummärken som Mercedes, BMW och Audi. 

– Aktörerna smyger upp längs husfasaderna och fångar in signalerna från bilarnas fjärrkontroller med något som ser ut som en handdator. Sedan öppnar man bilarna utan problem, startar och kör i väg, säger Robert Loeffel.

Stölderna kan ske tack vare fordonens nyckellösa, så kallade keyless, system.

För bilägaren betyder det att man bara behöver ha fjärrkontrollen i fickan för att bildörren ska låsa upp eller starta när man trycker på startknappen.

Sänder ut signaler

Fjärrkontrollen sänder hela tiden signalen till fordonet - även när den ligger hemma i hallen och bilen står parkerad på garageuppfarten.

– Det där har tjuvarna lärt sig att utnyttja, säger Robert Loeffel.

I Småland finns ett antal exempel på bilstölder där man använt sig av den här tekniken och polisen har tidigare varnat bilägarna för riskerna. Fordonen går att köra så länge motorerna är på. Först när tändningen slås av går en startspärr in.  

Just nu sitter tre polacker häktade i Halmstad - efter att ta tagits mer eller mindre på bar gärning med paketerade bildelar i en skåpbil.

I flera fall förs hela bilar ut från Sverige på trailers. Att slakta fordonen är ett annat sätt, ofta mindre riskfyllt.

– Brotten sker i vågor, säger Fredrik Svärd, kommissarie och utredningschef vid polisen i Ljungby. Tar vi några brukar det komma andra som tar vid. Men det är inget som är unikt för Sverige, den här typen av brottslighet ser vi i hela Europa.

Flera tips

Det finns sätt att göra det svårare för tjuvarna att stjäla bilen.

Glenn har slutat lägga fjärrkontrollen ifrån sig i hallen till sin nya bil. Numera ligger den på annan plats och isolerad i en metallburk så inte radiosignalerna ska nå ut till bilen.

– Dessutom har jag satt ett rattlås till bilen, säger han.

Det är just den typen av åtgärder polisen rekommenderar.

– Ett annat är att ställa ett annat fordon som buffert bakom den åtråvärda bilen. Då kommer man inte så lätt i väg med den fina bilen, säger Robert Loeffel.

Slakten av Glenns Volkswagen har lagts ned av polisen, eftersom det saknades spaningsuppslag i ärendet.   

Relaterade ämnen
Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag