Bänkarna på Malmö central lutar för att avskräcka uteliggare - men lutningen gör att det inte går sitta bekvämt och ställer till problem för rörelsehindrade. Foto: SVT Sydnytt
Bänkarna på Malmö central lutar för att avskräcka uteliggare - men lutningen gör att det inte går sitta bekvämt och ställer till problem för rörelsehindrade.  Foto: SVT Sydnytt

Lutande bänkar på Malmö central har skapat kritikstorm

Publicerad
Uppdaterad
Den nya bänkarna på Malmö central har gett upphov till en kritikstorm.
Lutningen gör att de inte går att sitta bekvämt på och ställer till problem för rörelsehindrade.
Nu har Malmö stad anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, rapporterar SVT.
Många Malmöbor är kritiska till de nya bänkarna på Citytunnelns station Triangeln samt på Malmö central. Orsaken till lutningen är att den ska avskräcka uteliggare och hindra andra från att bli kvar på dem för länge. Men lutningen gör samtidigt att de inte går att sitta bekvämt på och kan göra dem obrukbara för rörelsehindrade.

Fått nog

Malmöbon Erik Vestman har fått nog och anmält bänkarna till Diskrimineringsombudsmannen.
– På grund av min knäskada kan jag inte nyttja de här bänkarna. Även gamla människor som inte kan spjärna emot måste ha jäkligt svårt. Och jag har sett barn glida av för att de inte nått ner med fötterna, säger han till Metro.
När Gatukontoret och samorganisationen för bland annat rörelsehindrade gjorde en översyn av sittdonen kom det också kritik mot dem.

Ska byggas om

– När de kom, rätt sent, blev jag överraskad av hur mycket bänkarna lutade. Vi ville ju att de skulle vara anpassade för handikappade. Det var också därför vi hade beställt rygg- och armstöd, säger Wolfgang Liepack, gatukontorets projektledare för Triangelnstationen, till Sydsvenskan.
Bänkarna har nu börjat byggas om. Enligt Wolfgang Liepack ska det inte kosta mycket att ändra lutningen – bara två skruvar ska byta plats.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag