"ag blev rädd, det gick riktigt skumpigt och bullrigt", säger Linda Bernhardsson. Foto: Privat"ag blev rädd, det gick riktigt skumpigt och bullrigt", säger Linda Bernhardsson. Foto: Privat
"ag blev rädd, det gick riktigt skumpigt och bullrigt", säger Linda Bernhardsson. Foto: Privat
Lokförare har vid fyra tillfällen larmat om vibrationer inne i tågen när de kör genom tunneln. Foto: Jens ChristianLokförare har vid fyra tillfällen larmat om vibrationer inne i tågen när de kör genom tunneln. Foto: Jens Christian
Lokförare har vid fyra tillfällen larmat om vibrationer inne i tågen när de kör genom tunneln. Foto: Jens Christian

Lindas tåg "skakade som en jordbävning"

Publicerad

Linda Bernhardsson, 25, från Ängelholm åkte genom Hallandsåsen med ett tåg som skakade som en jordbävning".

– Jag blev rädd. Det var riktigt obehagligt, säger hon.

Nu kör tågen med sänkt hastighet men Linda vill inte åka igen.

Trafikverket har beslutat att hastigheten inne i tunneln genom åsen ska sänkas från 200 kilometer i timmen till 140. Lokförare har vid fyra tillfällen larmat om vibrationer inne i tågen när de kör genom tunneln, rapporterade SVT Nyheter Halland på torsdagen.

I Helsingborgs Dagblad bekräftar Trafikverkets projektledare Erik Lööv incidenterna men tonar ner omfattningen. 80 tåg kör genom tunneln varje dag och det har bara kommit fyra rapporter om vibrationer, samtliga under förra veckan.

– Då sänkte vi direkt hastigheten till 30 kilometer i timmen. Sedan besiktigade vi spåren och tunnelanläggningen, men efter att vi konstaterat att det inte var något säkerhetsfel utan snarare ett komfortproblem, höjde vi hastigheten till 140 kilometer i timmen, säger Erik Lööv till HD.

"Inget fel på tunneln"

– Det är inget fel på tunnelkonstruktionen. Tunneln rör sig absolut inte, den ligger där den ska. Klart att det känns obehagligt när det vibrerar, det förstår jag, men hade det varit någon som helst säkerhetsrisk hade vi stängt tunneln direkt.

Enligt Erik Lööv har samtliga de fyra inrapporterade fallen drabbade SJ snabbtåg.

– Vi utreder nu om det är fel på de specifika tågen eller om det är något i kombinationen mellan räls och tåg som gör att det vibrerar, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Men Linda Bernhardsson hade sin obehagliga upplevelse när hon åkte med ett Öresundståg. Och det var inte förra veckan, utan redan den 3 januari. Hon satt på Öresundståg nummer 1099 som lämnade Halmstad 18.12 och skulle vara framme i Ängelholm 18.41.

"Skumpigt och bullrigt"

– Vi var på väg ut ur tunneln när det började, säger hon.

– Jag blev rädd, det gick riktigt skumpigt och bullrigt. Det var ingen trevlig upplevelse. Men de sa inte ett ljud om det i högtalarna och det fanns ingen tågpersonal att fråga. Så jag skrev till Skånetrafiken dagen efter och frågade vad som hade hänt.

Efter tolv dagar fick Linda svar från Skånetrafiken som bad om ursäkt för obehaget och hänvisade till något tekniskt bekymmer med hjulen på tåget. Det inträffade var inte särskilt vanligt, försäkrade de.

– Men jag har inte åkt sedan dess och jag kommer nog inte att göra det heller, säger Linda Bernhardsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag