Strålkastare, airbags och navigationsutrustning som stjäls ur svenska bilar går ofta på export österut. I våras stoppades en lastbil med reservdelar till ett uppskattat värde av sex miljoner kronor i Nynäshamn. Lastbilen var på väg till Lettland. Bilmarknaden på bilden har dock inget med de misstänkta stölderna att göra.Strålkastare, airbags och navigationsutrustning som stjäls ur svenska bilar går ofta på export österut. I våras stoppades en lastbil med reservdelar till ett uppskattat värde av sex miljoner kronor i Nynäshamn. Lastbilen var på väg till Lettland. Bilmarknaden på bilden har dock inget med de misstänkta stölderna att göra.
Strålkastare, airbags och navigationsutrustning som stjäls ur svenska bilar går ofta på export österut. I våras stoppades en lastbil med reservdelar till ett uppskattat värde av sex miljoner kronor i Nynäshamn. Lastbilen var på väg till Lettland. Bilmarknaden på bilden har dock inget med de misstänkta stölderna att göra.
Tidigare var lyxigare bilar högt på tjuvarnas lista. I takt med att tekniken utvecklats, och bilarna blivit svårare att stjäla, stjäls reservdelar som strålkastare, airbags och navigationsutrustning i högre utsträckning. Delarna lämnar sedan landet. Foto: Mikael SjöbergTidigare var lyxigare bilar högt på tjuvarnas lista. I takt med att tekniken utvecklats, och bilarna blivit svårare att stjäla, stjäls reservdelar som strålkastare, airbags och navigationsutrustning i högre utsträckning. Delarna lämnar sedan landet. Foto: Mikael Sjöberg
Tidigare var lyxigare bilar högt på tjuvarnas lista. I takt med att tekniken utvecklats, och bilarna blivit svårare att stjäla, stjäls reservdelar som strålkastare, airbags och navigationsutrustning i högre utsträckning. Delarna lämnar sedan landet. Foto: Mikael Sjöberg
De ökade stölderna kan drabba kunderna i form av höjda premier, enligt Caroline Uliana, presschef på försäkringsbolaget If. Foto: Thron UllbergDe ökade stölderna kan drabba kunderna i form av höjda premier, enligt Caroline Uliana, presschef på försäkringsbolaget If. Foto: Thron Ullberg
De ökade stölderna kan drabba kunderna i form av höjda premier, enligt Caroline Uliana, presschef på försäkringsbolaget If. Foto: Thron Ullberg

Ligor slaktar svenska bilar för reservdelar

Publicerad

När bilarna blivit svårare att stjäla har stölderna av reservdelar ökar. Xenonstrålkastare, airbags och navigationsutrustning ligger högt på de professionella ligornas lista.

– Det gick snabbt, tog fem minuter. Det var sex man som gick ut och plockade strålkastarna och sedan snabbt i väg. Det var planerat, säger Fredrik Lindborg, servicechef på Automobil i Kristianstad som drabbades i våras.

Det var sent i våras som åtminstone två bilhandlare i Kristianstad och Göinge fick ovälkommet besök av tjuvar. Tillvägagångssättet var identiskt. Tjuvarna slog till snabbt, krossade vänster framruta, öppnade huven och plockade loss Xenon-strålkastare från nyare Volvo-bilar.

– Det är ju professionellt utfört. Vi har ju kameror men de körde ju in så att man inte såg någonting, berättar Fredrik Lindborg på Automobil i Kristianstad som drabbades.

– Det var våra lånebilar som blev drabbade. Kundbilarna har vi alltid inhägnade

– Det man tog för oss var strålkastare från sex bilar. Alla i Volvo 60-serien. Sedan var det en XE 60 där de försökte men de kom inte in för det var laminerade rutor i den.

Xenon-strålkastare är en av de reservdelar som försäkringsbranschen och polis identifierat som särskilt stöldbegärlig. Dit hör även komponenter som airbags och navigationsutrustning.

"All time high"

Torbjörn Serrander på Larmtjänst konstaterar att reservdelsstölderna 2015 har varit fler än någonsin tidigare även om statistiken för årets sista kvartal ännu inte är sammanställda.

– Det är all time high. 2014 års siffror passerade vi redan i september, säger Torbjörn Serrander.

Larmtjänst har tagit fram statistik om reservdelsstölderna med fokus på just strålkastare, navigationsutrustning och airbags. Och under de tre första kvartalen 2015 stals 1400 sådana objekt. 569 navigationssystem, 497 strålkastare och 335 airbags.

Stölderna drabbar framför allt nyare bilar, från 2010 och senare, och det finns även märken som drabbas värre än andra. När det gäller navigationssystemen är till exempel VW hårdast drabbat (52 procent av stölderna). Airbags drabbar mest BMW (51 procent) och när det gäller strålkastare har tjuvarna ett särskilt gott öga till Volvo (62 procent).

Reservdelarna är i huvudsak ett storstadsproblem men det finns även rent regionala skillnader.

– Skåne sticker ut när det gäller strålkastare. I Stockholm är det alla tre kategorier och även Västra Götaland är det lite blandat.

I några fall har stöldgods på väg ut ur landet fastnat i tullen i bland annat Trelleborg och Stockholm. I april förra året gjorde gränspolisen ett rekordbeslag när de stannade en lastbil på väg att ta färjan från Nynäshamn till Lettland. I lastbilen fanns stulna strålkastare, airbags, bilrattar och andra bildelar till ett uppskattat värde av 6 miljoner kronor.

"Väldigt fina delar"

– Det är väldigt fina delar. Jag tror inte att de stulits direkt från bilhallar, men sannolikt kort efter försäljningstillfället, sa Anne Sundell, kommissarie och sektionschef vid gränspolisen i Stockholm till Svenska Dagbladet efter beslaget.

Försäkringsbolaget If räknar med att kostnaderna för bilbrottslighet, det vill säga stöld av hela bilar och reservdelar, kommer att landa på runt 600 miljoner kronor för 2015. 75 procent av de kostnaderna handlar om stulna reservdelar.

– Helbilsstölderna har minskat kraftigt. Däremot blir reservdelsstölderna fler och fler. Det är svårare att stjäla bilar i dag samtidigt som det finns en större marknad för reservdelar, säger Caroline Uliana, presschef på försäkringsbolaget If.

Den reservdelsmarknaden finns utanför Sveriges gränser.

– Vi tror att det mesta som stjäls i Sverige exporteras österut, mot Baltikum och till viss del Ryssland, där finns en stor andrahandsmarknad. Både för bilar som har krockat och för bilar som behöver uppgraderas med lite snyggare strålkastare och så. Caroline Uliana menar dock att om stölderna fortsätter att öka så finns det risk att de i slutändan drabbar konsumenten i form av höjda premier.

För de drabbade bilägarna innebär reservdelsstölderna först och främst ett besvär i fråga om tidsåtgång och verkstadstid till exempel.

Den här typen stölder är svår att skydda sig emot men stöldmärkning med smart DNA har visat sig ha effekt, enligt Caroline Uliana.

– Det är en vätska som inte syns men som går att se med uv-ljus. Den är DNA-unik. Det gör det lättare att följa stöldgodset. Vi hoppas det ska bidra till att flera fall klaras upp.

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag