Det finns flera svenska bilvärderingssajter som är gratis. De som Konsument Europa fått klagomål på är sajter som har sitt säte utomlands. Foto: Torbjörn Boström
Det finns flera svenska bilvärderingssajter som är gratis. De som Konsument Europa fått klagomål på är sajter som har sitt säte utomlands. Foto: Torbjörn Boström
Värderingen av din bil kan ligga bara några knapptryck bort. Men det är värt att läsa noga innan man knappar in registreringsnumret. Foto: Jan Düsing
Värderingen av din bil kan ligga bara några knapptryck bort. Men det är värt att läsa noga innan man knappar in registreringsnumret. Foto: Jan Düsing
Många konsumenter upplever att det finns dolda avtalsvillkor när de gjort bilvärdering på nätet. Klagomålen handlar bland annat om att konsumenten inte uppfattat att tjänsten kostar pengar eller att de är förvirrade över ångerrätten.
Många konsumenter upplever att det finns dolda avtalsvillkor när de gjort bilvärdering på nätet. Klagomålen handlar bland annat om att konsumenten inte uppfattat att tjänsten kostar pengar eller att de är förvirrade över ångerrätten.

Larmet: Varning för att värdera bilen på nätet

Publicerad

Några snabba tryck på tangentbordet så har du en färdig värdering på din bil.

Men knapptrycket är varken gratis eller lätt att ångra. Konsumentanmälningarna mot oseriösa bilvärderingssajter fortsätter att rasa in.

– De flesta har inte förstått att värderingarna kostar pengar, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

Konsument Europa, som bevakar gränsöverskridande handel, har slagit larm flera gånger förr. Men det finns skäl att upprepa varningarna. I en sammanställning av klagomål och förfrågningar som Konsument Europa tog emot och besvarade under 2015 visade det sig att bilvärderingstjänster orsakade mest besvär.

Frustrationen märks även tydligt i Konsument Europas interaktiva frågeforum dit missnöjda konsumenter kan vända sig. Klagomålen är snarlika.

Många har skickat i väg en beställning utan att uppfatta att det kostar pengar. De har heller inte uppfattat att de frånsäger sig ångerrätten genom beställningen. Flera berättar om hur de skickat mejl direkt efter att de förstått att tjänsten kostar uppåt motsvarande 800 kronor för att avbryta beställningen men inte fått något svar. När sedan inkassokrav med förseningsavgifter droppar in undrar konsumenterna hur de ska bete sig.

"Informera bort problemet"

De två värderingsföretag som framför allt nämnts i klagomålen är autopriser.net och carprice.se. Två bolag med säte i Baltikum.

Eftersom problemen och klagomålen är bekanta så har Konsumentverket gått igenom anmälningarna för att kunna hitta ett sätt att komma åt bolagen. Vid genomgången uppmärksammades brister vad gäller informationen om ångerrätt. Och i de fall där den informationen brister kan konsumentens ångerfrist förlängas med upp till ett år, enligt Gabriella Fenger-Krog. Prisuppgifterna var otydliga men inte så att Konsumentverket bedömde att de skulle ha någon framgång med att utöva påtryckningar mot bilvärderingsföretaget.

– Så vi har försökt att informera bort problemet, det kanske är bättre, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

– Vi uppmanar konsumenter att skicka bevis som visar att de inte får informationen om att tjänsten kostar pengar. På det sättet kanske vi kan nå framgång mot de här oseriösa företagen.

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

 

 

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida