"Jag förstår kritiken och tycker det är viktigt att lyssna på konsumenterna", säger Haribos vd Ola Dagliden
"Jag förstår kritiken och tycker det är viktigt att lyssna på konsumenterna", säger Haribos vd Ola Dagliden

Lakritsgodis stoppas efter kritik om rasism

Publicerad

Haribos lakritsbitar i Skipper Mix stoppas av godisjätten.

Orsaken är att figurer i påsen föreställer rasistiska nidbilder.

– Jag förstår kritiken och tycker det är viktigt att lyssna på konsumenterna, säger Haribos vd Ola Dagliden till Nyheter24.se.

Godispåsen Skipper Mix har funnits i 30 år i Haribos sortiment. Lakritsbitarna i påsen har utformats för att illustrera en sjömans resa runtom i världen. Men det är först nu den aktuella godispåsen kritiseras.

Nyheter24 var först med att rapportera om kritiken, som i december startade i sociala medier, mot att några av maskerna har baserats på rasistiska nidbilder av olika folkgrupper.

Ola Dagliden hade bara varit chef för verksamheten i Sverige i tre månader när kritiken mot godiset drog i gång.

- Jag hade knappt hunnit sätta mig in i sortimentet. Men vi har nu valt att ta bort vissa av bitarna och produktionen av den nya påsen startar i nästa vecka, säger han till Kvällsposten.

"Var inte farligt"

Haribo är ett tyskt företag men den aktuella godispåsen tillverkas vid företagets anläggning i Danmark. Vad det kostar att ställa om produktionen vill vd:n inte avslöja.

- Vi har inte själva uppfattat produkten som rasistisk, men eftersom det finns konsumenter som gör en annan tolkning har vi gjort ett aktivt val och ändrar i innehållet. Vi är ett företag som riktar oss till både barn och vuxna och vill att alla ska ha glädje av våra produkter, säger Ola Dagliden.

Skipper Mix kommer att fortsätta säljas och inga påsar som redan skickats ut till handeln kommer att dras tillbaka.

- I det fallet får det vara som det är. Det hade varit skillnad om produkten varit hälsovådlig på något sätt, men i det här fallet var det inte farligt. Vi tycker det räcker med den åtgärd som det nu beslutats om.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida