Sneakers med tjock sula, här i sammet med jättetofsar Foto: Olle BerggrenSneakers med tjock sula, här i sammet med jättetofsar Foto: Olle Berggren
Sneakers med tjock sula, här i sammet med jättetofsar Foto: Olle Berggren
Mönstrade ankelboots från Steve Madden i New York. Foto: Olle BerggrenMönstrade ankelboots från Steve Madden i New York. Foto: Olle Berggren
Mönstrade ankelboots från Steve Madden i New York. Foto: Olle Berggren
Mer rött, här från Esprit. Foto: Olle BerggrenMer rött, här från Esprit. Foto: Olle Berggren
Mer rött, här från Esprit. Foto: Olle Berggren
Rött, rött, rött. Kombination från danska Gustav. Foto: GustavRött, rött, rött. Kombination från danska Gustav. Foto: Gustav
Rött, rött, rött. Kombination från danska Gustav. Foto: Gustav
Jacka och kjol i tunnaste skinn från Depeche Foto: DepecheJacka och kjol i tunnaste skinn från Depeche Foto: Depeche
Jacka och kjol i tunnaste skinn från Depeche Foto: Depeche

Lady in Red - modeveckan i Köpenhamn går i rött

Publicerad

Modeveckan i Köpenhamn ger en bra bild av vad som kommer inom det skandinaviska modet nästa sommar. Rött är i centrum, army-inspirerade jackor och vilda djur har fortfarande ett rejält grepp om modet. Och så har sommarens sneakers med tjock sula fått puffiga pälstofsar.

Copenhagen Fashion Week är i dag Norra Europas ledande modevecka med 1 600 olika varumärken från hela världen som ställer ut på de båda mässorna, CIFF/Bella Center och Revolver på Vesterbro samt via olika showrooms och privata visningar runtom i Köpenhamn.

Rött är färgen som redan är het inför kommande höst. Eller rättare, "power red", som den djupröda färgen kallades i vintras när Victoria Beckham lanserade den i samband med New York Fashion Week.

– Rött är symbolen för kärlek, en färg som klär fler kvinnor än vad de själva tror, en färg som signalerar kraft och frigjordhet, säger en av utställarna på CIFF.

– Men rött handlar förstås också om att om att vilja bli sedd.

Sportigt i skinn

Jørgen Holtegaard Sloth Eskesen är direktör för danska Depeche som specialiserat sig på skinn och mocka i såväl kläder som väskor.

– Trenden för nästa år är en topp och byxor i tunnaste, sandfärgade sämskskinn, sydda som träningsbyxor, säger han.

Samma typ av sportiga toppar och byxor finns även i tunn svart nappa.

– På väskfronten beror det på om du befinner dig i Skandinavien eller i Sydeuropa. Här upp är det rena linjer och minimalism som gäller, mer blingbling och detaljer söderut, säger Jørgen.

Sportinfluenserna är i dag tydliga inom det dressade modet till såväl dam som herr. Ska man vara nedklädd i kostym ska man ha byxor i kostymtyg men med resår och dragsko i midjan, precis som på joggingbyxorna.

Många danskar gör den typen av kostymer i dag, pionjären är Mads Nørgaard vars herrkollektion även finns i Sverige.

Glammiga skor

Hos danska märket Gustav träffar vi Susanne Faergemann som håller upp en leopardmönstrad klänning.

– Leopardmönster och vilda djur är fortfarande populärt i Skandinavien, säger hon.

En av dagens heta skodesigners är Steve Madden från New York. Nu ställer han ut sin nya kollektion på Bella Center och finns numera representerad hos ett par större skokedjor i Sverige. Det är glammigt glittriga platåskor för den nya discoreran och mönstrade ankelboots som minner om det psykedeliska modet på Kings Road i London 1967.

Madden gör också träningsskor i pastellig sammet med stora, fluffiga pälstofsar som vi förknippar med 50-talets kvinnliga morgontofflor. Inte så konstigt i en tid då pyjamasen har blivit festplagg.

MC-klassikern lever

Den klassiska MC-jackan, Schotts Perfecto, som introducerades för nästan 90 år sedan (!), har blivit bas, i synnerhet i den kvinnliga garderoben. På Bella Center ser vi den i såväl sitt enklare, klassiska utförande, men vanligaste är den modell som har nitar och andra extra detaljer. Detta är kanske den mest gångbara jackan i popmodets historia. Lanserades via Marlon Brando i Vild Ungdom redan 1953 och fick ett nytt lyft med Ramones i mitten av 70-talet. Ett funktionellt, och snyggt, basplagg som aldrig tycks gå ut tiden.

Danska Ichi visade liksom många andra varumärken en rad bredrandiga kavajer, byxor och shorts. Alltså den typ av ränder som vi förknippar med Oxford/Cambridges roddarlag, så kallad "boat blazer" och som Brian Jones i Rolling Stones gjorde populär på 60-talet.

Karen Simonsen, en gång ena halvan i den framgångsrika designduon Munthe plus Simonsen gör numera sin egen kollektion, Karen by Simonsen. Hon håller fanan högt med en form av avslappnad, dansk boho-stil med sina rötter i Köpenhamns hippa kvarter. Uppklätt men ändå nedklätt. Så mycket "hygge" man kan tänka sig.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag