Butterflys väninna - Sibylle Glosted, Suzuki - Susanna Sundberg, Sharpless - Per Høyer, Goro - Conny Thimander, Cio-Cio-San - Mariann Fjeld-Solberg och Pinkerton - Tobias Westman. Foto: Malin ArnessonButterflys väninna - Sibylle Glosted, Suzuki - Susanna Sundberg, Sharpless - Per Høyer, Goro - Conny Thimander, Cio-Cio-San - Mariann Fjeld-Solberg och Pinkerton - Tobias Westman. Foto: Malin Arnesson
Butterflys väninna - Sibylle Glosted, Suzuki - Susanna Sundberg, Sharpless - Per Høyer, Goro - Conny Thimander, Cio-Cio-San - Mariann Fjeld-Solberg och Pinkerton - Tobias Westman. Foto: Malin Arnesson
Kate, Sibylle Glosted. I förgrunden Susanna Sundberg. Foto: Malin ArnessonKate, Sibylle Glosted. I förgrunden Susanna Sundberg. Foto: Malin Arnesson
Kate, Sibylle Glosted. I förgrunden Susanna Sundberg. Foto: Malin Arnesson
Själva Butterfly är bra, men inte sammanhanget. Suzuki - Susanna Sundberg. Foto: Malin ArnessonSjälva Butterfly är bra, men inte sammanhanget. Suzuki - Susanna Sundberg. Foto: Malin Arnesson
Själva Butterfly är bra, men inte sammanhanget. Suzuki - Susanna Sundberg. Foto: Malin Arnesson
Pinkerton: Tobias Westman strör sitt guld över en dålig regi. Foto: Malin Arnesson.Pinkerton: Tobias Westman strör sitt guld över en dålig regi. Foto: Malin Arnesson.
Pinkerton: Tobias Westman strör sitt guld över en dålig regi. Foto: Malin Arnesson.

Tveksam opera om sexturism

Publicerad

Operan Butterfly handlar om en japansk flicka som blir utnyttjad av en amerikansk soldat.

Hanna Höglund menar att Malmö opera verkar ha blundat för problematiken.

Det kryper i mig av obehag när den amerikanske löjtnanten Pinkerton och hans barnbrud, geishan Cio-Cio-San eller ”Butterfly” beger sig in i den äktenskapliga sängkammaren till naiva blockflöjtstoner. Och så obligatorisk applåd på det. 

Jag är på premiären av Malmö Operas turnéföreställning ”Butterfly” (originalets ”Madama” eller ”Madame” har fallit bort) i skånska Förslöv och har sällan bevittnat en uppsättning så helt på kant med min egen förståelse av verket. Här har haft man ett gyllene tillfälle att säga saker om samtiden, imperialism, kulturell appropriering och inte minst sexturism – för det är ju det som svinet Pinkerton håller på med när han tar sig en fattig, tillfällig japansk hustru på femton år, gör henne med barn och sedan drar. (Att hans partner-in-crime, konsuln Sharpless gissat att Butterflys ålder är tio år gör inte det hela bättre.) 

Melldahls läsning är hövisk

Men teamet Åsa Melldahl (regi), Bengt Gomér (scenografi och ljus) och Annsofi Nyberg (kostym) gör i stället tvärtom: deras läsning är hövisk, nästan ceremoniell och trogen den jugendperiod som också var tonsättaren Puccinis egen. Det är idel kimonos, japanska seppuku-svärd och ditsminkade asiatiska kråksparkar i vithyade sångares ögonvrår. Puccini-ariornas exotistiska skönhet tillåts släta över allt. 

 

Läs mer – Gunilla Brodrej om Butterfly på Göteborgsoperan: Unkna orientalismer

 

Tragiken kunde – borde – ha handlat om att Butterfly är ett offer för pedofili och hedersförtryck. En tonåring man hett önskar en blodig revansch. Istället fokuseras det på att Pinkerton överger Cio-Cio-San för en annan och att hon därpå tar livet av sig, på klassiskt, tröttsamt Puccini-madonne-manér. 

En poäng med den här versionen är att Pinkerton själv faktiskt dör tillsammans med Butterfly på slutet. Men det sker liksom av en slump, hon vänder sig om med svärdet när han ropar och råkar spetsa honom i farten. 

Sångmässig guld-duo

Det hjälper inte. Trots att stackars Mariann Fjeld-Solberg och Tobias Westman är en sångmässig guld-duo som Butterfly och Pinkerton. Och trots att Bo Wannefors fina kammararrangemang för fyra musiker både raderat Puccinis värsta yxigheter och ger hans musik en otippad air av Erik Satie på sekelskifteskabaret. 

 

LÄS MER – Butterfly på Folkoperan - det bästa som hänt sedan Rigoletto

 

Nej, det ligger något, på helt fel sätt, tragiskt över denna uppsättning redan när man läser programbladets förord där nya operachefen Michael Bojesen på ett anslående sätt dissar greppet att göra ”Madame Butterfly” – en av hans personliga favoriter – i det här formatet. Storyn och dess upplägg verkar han däremot inte ha några större problem med. Ironiskt nog, när det är just kammarklangerna som är ett av få försonande drag i en annars havererad opera. 

 

Opera

Butterfly

Av Giacomo Puccini

Regi Åsa Melldahl

Malmö opera på turné

 

Av Hanna Höglund

Hanna Höglund är kritiker på Expressens kultursida

Hanna Höglund
Hanna Höglund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag