Tid och ideal

Publicerad
Uppdaterad
Under tonåren passerade jag då och då Jörgen Fogelquists offentliga utsmyckning Reliefer som finns i kvarteret Törnrosen på Rosengård. Den ickefigurativa konst som Reliefer är prov på är glasyren på den sociala ingenjörskonsts-kaka som dessa bostadsområden är sprungna ur; en god men överlägsen vilja att fostra människor till modernitet.
Fogelquist är välrepresenterad i offentlig utsmyckning över hela Sverige, till exempel har åtskilliga nog passerat Tur och retur, en mosaik i T-centralen i Stockholm.
Jörgen Fogelquist bodde i Lund och dog år 2005, 77 år gammal. Ystads konstmuseum visar nu åtskilliga av hans målningar. Det är en god upplevelse att ta del av hans bildvärld för att sedan gå en trappa ner till Room Five och möta tre konstnärer födda cirka 50 år efter honom. Tid och ideal blir tydliga när jämförelserna hopar sig.
Det är väl nonsens, men jag har en föreställning om att personer som kan teckna så vi andra drar efter andan tillhör en egen människoart. Vore det så skulle Helene Edgren med sin säreget finkänsliga stil vara av en del av den arten. Hon är utställningens svenska representant, tre stipendiater från vardera Tyskland, Litauen och Sverige deltar. Edgrens fem teckningar är en sorts föreställande minimalism, med försiktighet i linjerna men styrka i uttrycket.
Fogelquist och i viss mån även Johanna Creutzburg verkar i en absurd och surrealistisk stil. Creutzbergs och Fogelquists måleri påminner, inte i utförande, men i stämning om varandra. Abstrakt konst är den svåraste att få att kommunicera, det figurativa ger mycket gratis medan det non-figurativa tvingas bära sin egen dynamik och måste utföras med ett fulländat gehör. Därför är det roligt att se Creutzburgs graffiti-inspirerade måleri, hennes arbete är något av ett positiv till Fogelquists negativ – han är inåtvänd, hon social, mottaglig och med ett självsäkert driv i linjen.
Undrar om hon tar uppdrag gällande offentlig utsmyckning?

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag