Christian Tommer är Kvällspostens Thaliapristagare. Foto: Jens Christian
Christian Tommer är Kvällspostens Thaliapristagare.  Foto: Jens Christian

Regissören blir årets Thaliapristagare

Publicerad

Årets Thaliapristagare är nog mest känd som uttolkare av Lars Noréns dramer. Han är flitigt anlitad och högt respekterad i teatervärlden, men hans regisignum är osynligheten och för den breda teaterpubliken är han förhållandevis anonym. Christian Tomner (f. 1948) reste från Stockholm till Helsingborg, genom stormen Gorm, för ett samtal med Rikard Loman om regi och skådespeleri, och om "Stillheten" som gjorde starkast intryck på Thaliajuryn under spelåret 2014-2015.

Grattis! I juryns ögon var "Stillheten" ett helgjutet ensembleverk. Vad minns du själv av iscensättningen?

Jag minns att det var väldigt roligt att arbeta med pjäsen, och med Jörgen (Düberg), Cecilia (Borssén), Robert (Olofsson Bredefeldt), Erik (Borgeke) och Ester (Claesson). Samarbetet med scenografen Yvonne Ericsson var också väldigt stimulerande. Och jag blev väldigt glad när jag kom på hur jag skulle göra den på ett annat vis än jag gjort tidigare. Jag minns också att jag kände att jag kunde pressa skådespelarna. Det var som om de gav tillåtelse. Det var "ja" hela tiden. Och det är viktigt, för som regissör är jag inte besatt av texten, utan av skådespelaren, som ju är mitt medel till resultat.

Det finns många som säger att Norén är skådespelarnas dramatiker. Är det rätt att säga att du är skådespelarnas regissör?

- Ja, det skulle jag säga, definitivt, det är det enda jag bryr mig om. Det är mitt enda fokus. Jag går själv till teatern för att möta en annan människa, men då ska det inte vara för stereotypt eller påhittigt. Det ska vara riktigt levande människor där uppe.

Du regisserade också urpremiären på Dramaten i början av 80-talet. Förstår du pjäsen på ett annat sätt nu?

- Nja, jag var modigare den här gången. Jag lät mer hända i mötet med skådespelarna, och erfarenheten har lärt mig att man ska vara tom när man gör någonting här i livet, man ska inte vara fylld. Om du är tom så kommer det till dig. All konstnärlig verksamhet börjar med ett vitt blad, inte med en färdig tanke. Så var det också i "Stillheten".

Vad är det att vara modigare i det här sammanhanget?

- Det innebär att våga följa en impuls. Du vet, när du är feg följer du ju ingenting. Då gör du det någon annan har bestämt, eller så som du tror att det ska vara. När jag tittar på skådespelare i början av repetitionsarbetet så ser jag alla impulser de har men håller tillbaka, av olika skäl. Då är det min uppgift att se till att de gör det som händer i dem, och det brukar bli bra.

Är "Stillheten" speciell om man jämför med de andra familjedramerna?

- Ja, för mig är den det. För mig är det en fulländad pjäs. Norén själv har ju sagt att när han skrivit "Natten är dagens mor" så kom han på vad han skulle skriva, och så skrev han "Stillheten". Den innehåller oerhört mycket, och konflikterna är öppnare. Det finns en enorm bundenhet mellan familjemedlemmarna. Jag älskar den här perioden i Noréns dramatik när rollerna inte överger varandra, när skilsmässan inte finns. Det är nästan så att döden inte finns.

Hur skulle du beskriva ditt regisignum?

- Jag är en god iakttagare och lyssnare. Och så tycker jag själv att jag är bra på att avläsa skådespelare, för det är det jag är fokuserad på. Att ställa sig på en scen är ju att stå där och vara blyg, och blygseln är inte kreativ, och då lägger de flesta skådespelare på ett skydd, för att slippa vara blyga för sig själva, och för andra. Sen kommer nästa grej: Syns jag? Jag ser vad deras kroppar gör när de tror att de inte syns. Det är då de lägger till ticks, rör ena handen nervöst och så. Men det är inget uttryck. Det är trams. Det låser hela deras kropp. Då måste man arbeta bort det försiktigt.

- Får jag bara i gång skådespelarna så att de verkligen går in i situationerna så litar jag blint på att de kommer att lösa det. Jag älskar att avläsa, och det finns mycket att avläsa när man spelar Norén för hans repliker är så äkta. Det går inte att //spela// hans repliker; de måste gå igenom en, och det kommer de att göra, om du vill. Norén är ju så ofantligt begåvad på att skriva. Jag har ingen aning om var hans språk kommer ifrån som gör att man verkligen ser relationer framför sig. Det är inte intellektuellt, det är bara exakt.

- Som regissör är jag också jätteintresserad av att orden ofta döljer våra känslor. Som när alkoholisten förnekar att han dricker. Det är teater, tycker jag, att visa upp att det inte är så enkelt, livet. Vi måste läsa av hela budskapet. Det är det som är så bra med Norén; han går alltid vidare, så att man får reda på sanningen om en relation. Och det är det svåraste och roligaste i livet; relationer.

"Stillheten" hade premiär på Lillan i slutet av januari 2015.

Årets Thaliapristagare är nog mest känd som uttolkare av Lars Noréns dramer. Han är flitigt anlitad och högt respekterad i teatervärlden, men hans regisignum är osynlig-heten och för den breda teaterpubliken är han förhållandevis anonym. Christian Tomner (f. 1948) reste från Stockholm till Helsingborg, genom stormen Gorm, för ett samtal med Rikard Loman om regi och skådespeleri, och om "Stillheten" som gjorde starkast intryck på Thaliajuryn under spelåret 2014-2015.

Kulturens medarbetare

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag