Politiskt och poetiskt

Publicerad
Uppdaterad
En utställning på Lunds konsthall fylld av videoinstallationer väcker Jenny Maria Nilssons intresse.
Inkubi är vad som gör drömmar fula och fatinha det som gör dem vackra, berättar pojken
Paulinho i filmen Private anatomies, där han och åtta andra talar om sina tidigaste minnen. Filmen är ett av två verk signerade Maria Lusitano Santos som just nu visas på Lunds konsthall.
Produktion #3 består till största delen av videoinstallationer och trots att rörliga bilder funnits som konstform i ett halvt sekel så är vi ännu dåliga på att tillgodogöra oss detta i just konsthallar, som om rummet i sig vill att vi strosar hellre än sätter oss och tittar. Kanske har mängden dåliga konstvideor fått oss att inte idas ägna energi åt något vi inte säkert vet lönar sig.

Men här finns anledningar till fokus. Tre konstnärer som alla gått konsthögskolan i Malmö blandar sig i världen med vissa avsikter för att sedan rapportera tillbaka – flera av filmerna är utmärkta.
– Jag vill förändra det samhälle vi lever i, säger Petra Bauer till Stina Dabrowski i verket Samtal: Stina Lundberg Dabrowski möter Petra Bauer. Bauer minner om forna tiders suffragetter och det är sympatiskt. Hon är smart, sitt eget konstverk, en aktör i en historia hon gör till sin, där fiktion och verklighet blandas när hon påstår sig ha haft del i politiska händelser hon inte haft del i och intervjuas om detta.
Stina Dabrowski fungerar som statusmarkör – lyssnar Dabrowski lyssnar också vi även om allt är lögn.
Problemet med Bauers verk är detsamma som med Kajsa Dahlbergs två videor, Female first och Femö Kvinnoläger – de prioriterar det politiska budskapet, ett skick som i dessa fall sänker upplevelsen. 

Det blir extra tydligt då det finns verk bredvid vars underhållning gynnats och där det politiska budskapet följer av sig självt och därför blir mer effektivt retoriskt. Som i Dahlbergs Någon oro förmärks inte, alla äro glada och vänliga som består av 500 vykort (!) postade från Jerusalem till Sverige mellan år 1911 och år 1999.
År 1983 berättar någon att ”… det är enormt påfrestande med alla korkade karlar.”
De cirka 500 personer som skickat korten påpekar små irritationer; värmen, vad de äter, vad de ser och hur resan gått – vi upptas av det banala i ett av världens mest konfliktfyllda områden. Vykortsbilderna, frimärkena, handstilen; tidens ideal och normer syns tydligt, för Dahlberg har ordnat det klokt till en estetisk/historisk/mänsklig resa genom 1900-talet och mycket blir tydligt när jämförelserna hopar sig.

Lusitano Santos andra film The War Correspondent utgår från Krimkriget år 1850 och handlar om hur vi förhåller oss till krigsrapportering. Hon underhåller samtidigt som hon utbildar, Lusitano Santos intresse för människor tycks så genuint och hennes poetiska handlag är märkvärdigt. Jag önskar jag hade haft popcorn.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag