Foto: Maria Nilsson Jenny
 Foto: Maria Nilsson Jenny

Ode till välståndet

Publicerad
Uppdaterad
”Det är som om ni blir sjuka i huvudet” – en vän från ett annat land uttalar sig om det svenska julfirandet. Han uppfattar det som en kollektiv psykos, ett tillstånd där det springs omkring hela december för att vi några timmar på julafton ska kunna sjunka ner i ett hedonistiskt famntag och vältra oss i mat, prylar och glittrande ljus.
Sören Sommelius farfar Malte var i början av 1900-talet ansvarig för att Carl Larssons målning Nu är det jul igen hamnade i Helsingborg. Sommelius bistår Dunkers Kulturhus avgående chef Magnus Jensner när målningen invigs i foajén.

Jensner talar om målningen som om han vore en del av den Larssonska familjen och nog vill man låta sig absorberas. Ge mig en sådan där Sundbornsdräkt, ritad av Karin och buren av målningens huvudperson, hushållerskan Anna Arnbom, så ska jag för alltid försvinna in i fiktionen av det Sundbornska julfirandet.
Sommelius berättar att han vid ett besök på Sundborn såg det avbildade rummet och blev besviken – verkligheten har ju den tråkiga egenskapen att inte vara lika underbar som dikten.
Det är som om Larsson ropat ”Anna, titta hit!” och hon med ölstånkan i hand tillfälligt hejdat sig. Nu är det jul igen är en suveränt ”regisserad” vidvinkelbild behärskad i detalj av nationalromantikens mästare Carl Larsson. Målningen är uppbyggd i lager av människor, själv står han längst bort blickandes ut genom fönstret. Jensner tolkar hans plats som om han i stolthet blickar ut över ägorna. Larsson kom från fattiga förhållanden, men blev en stilbildande konstnär och försörjde sin familj från tonåren.
Målningen är ett ode till välståndet, det som Carl och Karin byggde med talang och begåvning – det är oemotståndligt.
Vi är bara några generationer från fattig-Sverige, många i vårt samhälle lever ur hand i mun men när det blir jul är vi villiga att offra mycket för känslan av att leva i ett ymnighetshorn – om så blott för några timmar.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag