Just där - just då

Publicerad
Uppdaterad
Aldrig tidigare har jag känt en sådan desperat längtan efter ett medelklassliv med kaffe i pumptermos på Ikea-bord och ”So you think you can dance” på tv som när jag tar del av Boris Michailovs verk Se på mig – jag ser ned i vattnet.
Han har fått sin hemstad Charkovs hemlösa att klä av sig – drogade visar de sitt kött och sina sjukdomar, det är gammaldags freakshow fast nu med fula penisar, anfrätta rumpor och kroppsliga deformationer i centrum.
Verkets 127 bilder är genomförda i en amatörestetik och avbildar människor i sorgliga och tragiska omständigheter. Inte ett uns av värdighet får de behålla i en värld lika rälig som den som medeltidsmålaren Hieronymus Bosch skapade. Kanske ska det vara provocerande, men det blir mest enfaldigt.

Filmaren Sergej Eisenstein sysslade med sovjetisk propaganda på ett så snyggt sätt att man är benägen att förlåta honom. De tre konstnärerna Olga Tjernysjova, Boris Michailov och Kira Muratova är just Efter Eisenstein. Estetiskt är de påverkade av hans arv men de har använt sin konstnärliga kraft i opposition mot makten.
Guiden på Ryska museet i Sankt Petersburg talar om geografi och genialitet, hon upprepar svulstigheter om konst på ett så uppriktigt sätt att jag berörs. Tjernysjovas verk ”Ryska museet” består av en serie blyertsteckningar och en film där nämnda guide förekommer. De filmade besökarna på Museet måste trott att Tjernysjova var ute efter tavlorna när hon i själva verket porträtterade främst dem själva.
Betraktarnas ansikten och nyfikna ögon speglas i tavelglaset och lägger sig flytande över de ryska klassiska målningarna. Tydande, utåtriktade blickar, motsatsen till de människor Tjernysjova har avbildat i ett annat verk, ”På sin post”, där stora bilder av spärrvakter lär oss att människor kan vara tomma och vaksamma på en och samma gång.

I skymningen är en blåtonad bildsvit av Michailov, färdigställd år 1993 – två år efter det att Sovjetunionen upphört att vara.
Efterbehandlingen av fotografierna påminner om den fotografiska ädeltekniken cyanotopi och den kemiska misshandeln av bilderna påminner om Sovjets hantering av sina medborgare. 54 bilder med att makalöst seende – de skickligast utförda panoramabilder jag sett – en studie i gester, hållningar och hur folk rörde sig just där just då.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag