Foto: Bodil Johansson
 Foto: Bodil Johansson

Institutet skjuter löst

Publicerad
Uppdaterad
Institutet i Malmö är numera ett teatersällskap utan fast scen. I går var det premiär på Operation Cykelhjälm på Inkonst i Malmö. Martin Lagerholm sammanfattar kvällen.
Att Institutet blev uppsagt från sina lokaler på Norra Vallgatan i Malmö skedde alldeles säkert på tvivelaktiga grunder. Men å andra sidan passar det kanske inte teatergruppen så illa att ambulera, att rycka ut där det brinner, att gästspela i och om den verklighet som inte alltid förmår slå rot på en fast scen.
Helt avgjort borde det också ligga närmare deras egen teaterideologiska hemvist – om man nu kan tala om en sådan – att inte längre på ort och ställe odla sin myt i det subventionerade strålkastarljuset, utan snarare smyga runt i skuggorna och, som de själva uttrycker det, ”vara där ljuset inte faller”.

Första uppsättningen som hemlös är hur som helst Ludvig Uhlbors Operation cykelhjälm på Inkonst, där själva uppslaget, den moraliska sporren, på papperet tycks vara en lika angelägen som ”Institutisk” måltavla. Pjästiteln associerar både till krig och svenskhet, två oförenliga storheter i vårt moderna nationalmedvetande.
Åtminstone tills den svenske mannen nu fått möjlighet att genomgå sin förvandling från en demokratisk, feministisk och pappaledig oskuld till en våldsverkande sexsymbol i krigets Afghanistan.
Ur detta faktum (att Sverige skickar ut svenska soldater i krig) har Uhlbors, regissör Anders Carlsson och de båda scenmedverkande (Rafael Pettersson och Pia Niemi) arbetat fram en estetisk fantasi, ett slags installationsteater där lösryckta och repetitiva repliker, understödda av sexistiska utfall, främlingsfientliga slagord och våldsinslag, fungerar som vapen till den nyvakne svenske stålmannens försvar. Med hjälp av videoprojektioner och bandinspelningar har man gjort intertextuella kopplingar till Joseph Conrads Mörkrets hjärta och förstås till Coppolas fria tolkning av densamma i filmen Apocalypse now.
Den cyniske dödsängeln Kurtz måste ju till varje pris elimineras, vare sig man är en amerikansk psykopatisk stridspitt eller en svensk ISAF-soldat iklädd cykelhjälm.

I likhet med exempelvis Elfriede Jelinek hemfaller Uhlbors/Institutet aldrig åt den moraliska indignationen som dramatiskt uttrycksmedel, utan förstärker tvärtom det onda och karikerar det in absurdum för att därmed demaskera det med dess egna metoder.
Strategin är inte ny – varken hos Institutet eller den samtida europeiska teatern – och i det här fallet inte heller särskilt effektiv. Åtminstone som incitament till allvarligt menade frågor om huruvida Sverige verkligen är på väg att förvandlas från fredlig samförståndskultur till krigförande nation är uppsättningen alltför självuppfyllande och sluten.

Martin Lagerholm
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag