Claes Hake gör sig påmind på Rådhusplatsen i Oslo.
Claes Hake gör sig påmind på Rådhusplatsen i Oslo.

In genom porten

Publicerad
Uppdaterad
Skulptören Claes Hake, som är aktuell med en utställning på Skissernas museum i Lund, behärskar det stora formatet i sin konst. Jenny Maria Nilsson konstaterar efter museibesöket att konstnären inte lämnar något åt slumpen.
Stenskulpturer av det enorma slaget kan ibland slå sönder, nästan våldföra sig på den plats de ställs på.
Längs med E4:an vid Bjästa i Ångermanland finns Claes Hakes skulpturgrupp Arch, som är som om en jätte lagt dit fem urtidsaktiga stenvaggor.
Hundratals gånger har jag passerat dem och alltid tänkt att det var en slump att just det verket var så fulländat i förhållande både till sig själv och till sin omgivning.
Men det är ingen slump.
Claes Hakes färgbehandling.


Claes Hake, Archs upphovsman,
är en skulptör som behärskar formatet, han har ett förtjusande gehör för placering och storskalig konst. Minnesmärket han skapade för diskotekbrandens 63 offer i Göteborg är ett av de mest värdiga monument som uppförts i Sverige. Hakes skulpturkonst är en egensinnig gåva till världen, något att luta sig mot som minner om den natur vi kommer från.
Skissernas museum ställer bland annat ut ett stort antal modeller av både uppförda och ouppförda skulpturer.

En liten flicka i sexårsåldern bevistar utställningen samtidigt som jag själv. Runt, runt modellerna går hon och jag förstår varför, de tål att tittas på.
Så även de fotografier av Hakes färdiga verk, även om det finns anledning att önska att konstnärens fotodokumentation vore av bättre kvalitet.
Hakes målningar är dock det bästa med Skissernas sommarutställning. Några är flera meter höga, extravaganta, utförda på handgjort papper med oil-stick och kol.
Anslaget är detsamma som i hans skulpturer; något rått i kombination med något mänskligt och sårbart.

De är abstrakta och modernistiska men tycks mig förmedla något helt tidlöst.
Hanteringen av färg är makalös; grått, svart och vitt i beslutsamma linjer ackompanjeras av till exempel den rosa man finner på östermalmkillars skjortor.
Vidare finns brandgult, guld och lila målat med shellack och pigment.
I katalogen står att Hake är "en monolit över en svunnen manlighet". Det är inte sant, det finns något feminint och glittrande i hans konst.
Garderoben i Narnia är en port till en annan värld och vi älskar väl alla tanken på sådana passager.

Hake har alltid sysslat med portaler, som skulpturen på Rådhusplatsen i Oslo eller Gateway i Trolleholms slottspark.
Flickan som betraktade modellerna tittar på just den på ett foto och frågar sin pappa "Vad händer om man går igenom?".
"Något", svarar han.

Jenny Maria Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag