GUBBGIRLANG! Ulrika Linder har tecknat landets statsministrar 1900-2012, från en Fredrik till en annan Fredrik, som täcker en jättevägg på Fabriken i Bästekille. Foto: L-G Johansson
GUBBGIRLANG! Ulrika Linder har tecknat landets statsministrar 1900-2012, från en Fredrik till en annan Fredrik, som täcker en jättevägg på Fabriken i Bästekille. Foto: L-G Johansson

I det svartvita

Publicerad

Malmögalleriet Final ger sig ut på landet. Den gamla fabriken i Bästekille har blivit en tummelplats för stridiga uttryck och intryck.

Camilla Larsson tar ett varv från svartvitt till färg.

Det är mycket man ska ta in på Fabriken i Bästekille. Inte bara är utkanten av det lilla samhället i sig - självklart - pittoreskt. Man kan också lägga en god stund på att bara studera byggnaden - den gamla luftbehandlingskomponentfabriken KyloVent fanns här i 30 år och experimenterade med kyla och värme. Nu är det andra experiment som exponeras i dess 1 200 kvadratmeter. Och även inuti Malmögalleriet Finals sommarutställning är det många intryck och uttryck som slåss om uppmärksamheten. Två fotografer, en illustratör och en tecknare, alla med kraftfulla och färgstarka stämmor - även de som kommer ut i svartvitt.

 

Och jag går "fel" håll. Börjar med fotograferna. Både Thomas Wågström och Kenneth Gustavsson arbetar i svartvitt. Wågström fick ynnesten att förvalta Gustavssons bilder när den senare gick bort för några år sedan. Det resulterade i en stor retrospektiv på Fotografiska i Stockholm. Här ser vi över 50 bilder från världens storstäder, hans värld, full av spännande detaljer, kanske på ytan obetydliga men för den med blick och fantasi, fulla av magi: Stockholm, Belfast, New York, Berlin, Lissabon, Mallorca. Gustavsson är fenomenal på att skapa en spänning runt sina objekt, som alla är som små triggande filmscener och händelser i sig. Vad ska hända sen? Vad har hänt innan?

 

Wågström själv arbetar också i svartvitt och visar ett urval, serier från de fem fotoböcker han gjort. Det är dokumentärt och närgånget. Oroväckande och påträngande. Med en fascination för rörelse och mänskliga kroppar, nästan som skulpturer. Men också lyriskt. Som bilderna från senaste boken "Allt som är i himmelen" - den som han och Österlens importerade norrman Karl-Ove Knausgård, som skrivit en essä till boken, skulle pratat om nu på lördag eftermiddag. Knausgård har dock fått lämna återbud med Wågström kommer att intervjuas av författaren och litteraturkritikern Eva Ström.

 

Ulrika Linder var galleriets debutantutställare 2011 och tecknar det svenskaste svenska och syr (bokstavligen) med humor in en politisk/satirisk udd i sina verk. Den mätta medelklassen får sig en släng i nationalromantiska och färgglada plagg och den manliga statsministerlängan - 24 stycken, här med början och slut i en Fredrik - täcker dels en jättevägg, men hänger också som en sladdrig "gubbgirlang".

 

Åke Arenhill, denne multikonstnär, kräver sitt utrymme. Hans originalillustrationer är yviga, flärdfulla, kaxiga och fulla av detalj och utsmyckning. Samtidigt som man får svepande, snygga linjer så får man en historisk lektion i mode- och estetik genom decennierna.

Men vadå "fel håll"?

 

Ja, efter de svartvita starka stämningarna är det lite svårt att ta in det färgstarka och pop-konstiga. Och: jag hade nog allra, allra helst ändå lämnat fabriken med Kenneth Gustavssons svartvita magi kvar i kroppen och hjärnan. Trots den klarblågula sommardagen utanför.

Mer foto på Österlen just nu: Mohamed Camara från Mali, på Brunåkra utanför Gislöv, och Österlen fotograficentrum i Smedstor.

SPäNNING."Paris 1968", en av många städer i Kenneth Gustavssons (1949-2009) magiska fotouniversum. . Foto: KENNETH GUSTAVSSON

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag