Foto: Maria Nilsson Jenny
 Foto: Maria Nilsson Jenny

Glas och kärlek

Publicerad
Uppdaterad
"Nyttan var magi för mig.”
Anette Kozica berättar om hur hon som flicka upplevde att vara med sin pappa när han arbetade i glashyttan i Orrefors. Erfarenheten präglade henne; som vuxen blev hon glaskonstnär och ställer nu ut en omfattande kollektion under namnet En drömvärld i glas. Samlingen har tagit ett år att producera och i flera av verken finns en metakänsla, som om glasets historia och tillblivelse är en synlig del av de färdiga artefakterna.
Rolf Lindstrup började redan för ett år sedan planera för de två utställningarna som nu visas i Väsbys nya kulturhus: Kozicas glas och hans egen samling av Chagall-affischer. Tillsammans med sonen Joakim har Rolf under fyra år restaurerat det k-märkta Väsby Missionshus och till invigningen ville han visa något storslaget och oemotståndligt.

Skepnader, vänliga men förbiskyndande, syns överallt i Kozicas glas – det är dimfolket som inspirerat henne. Dimfolket kommer med dimman, ”de har något till oss och man möter dem i tystnaden”, berättar Kozica. I samlingen återfinns bruksformer som vaser, glas och säregna urnor men också jättelika ringar med stenar av diamantslipat glas och fem meter långa halsband av glaskulor i olika storlekar. Kozicas glas skulle kunna finnas i trollens skattkammare och självaste sagoprinsessan Tuvstarr skulle glädjas åt möjligheten att arrangera blommor i någon utav vaserna.
Glaset är utsökt och praktfullt, Kozica har slösat med färg och skapat en meditativ, vacker och fiktiv värld, men trots den vidlyftiga fiktion hon unnat sig är formen stringent.

Chagall sa att endast kärlek och sådant som har med kärlek att göra intresserade honom, och för Rolf Lindstrup är Chagall ”Kärlekens målare”. Originalaffischerna har han samlat under hela sitt vuxna liv och 41 stycken fyller nu det nya kulturhusets väggar.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag