Glada gamänger

Publicerad
Uppdaterad
Landskrona Konsthall blandar och ger; en explosiv Cherry, Beckmansk konkretism och expressivistiskt måleri av Roos. Tre konstnärer – vänner sedan ungdomen.
”Amalita Fortabat i sitt vardagsrum i Buenos Aires med Turner-målningen som gjorde henne berömd.” Så står det i hörnet av ett fotografi som Cherry klippt ut och klistrat in i ett av sina collage. Men inte finns det någon målning av engelske 1800-tals romantikern i Amalias gyllene ram – Cherry har ersatt den med ett ”porträtt” på en varg. Cherrys verk har något frigörande galet, en känsla av leklysten popkonst över sig. I collagen     tycks civilisa-    tion detonera     och bli till     motsatsen –     en barbarisk men lockande prålighet som hotar att kväva oss.

Susanne Beckman deltar med konkretistiska verk som vill utgöra sin egen verklighet. Bitar av cirklar och andra former är ”strödda” på duk, skickligt pålagd färg. Hennes skulpturer är stora hyvlade och sedan veckade bitar metall. Jag är inte människa att förstå vilka frågor som ställs eller vilka påståenden som görs här, det är en snygg uppvisning till för sig själv – ogrundat och ensidigt.
Tonie Roos brukar kallas färgstark – gräll skulle jag säga – och det är coolt, hon är modig i sitt val av färg. Målningarna dryper av referenser, på hennes dukar återfinns både ”Las Meninas” från 1600-talskonstnären Velàzquez och Amy Winehouse – den sköra sångerskan. Blandningen av skönhet, grällhet och spännande hänvisningar borde ha blivit något magiskt men Roos stil är en blandning av Gunilla Mann och impressionism.
”Deppa kan vilken idiot som helst. Det är glädjen som är det svåra.” Citatet av Henry Miller inleder den dokumentärfilm om de tre som visas på Konsthallen. Tre glada gamänger; glöm Miller och undersök även mörker, smärta och djup.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag