Pangpangbröderna. Foto: Folkets bio
Pangpangbröderna. Foto: Folkets bio

Generation Axel

Publicerad
Uppdaterad
Carl Henrik Svenstedt hör nya och blommiga filmtoner i Skåne när han ser Pangpangbröder.
Den ene Axel har envist stegat sig fram till sitt genombrott just nu via lite slingriga men alltid "lovande" kortfilmer och dokumentärer. Han hör hemma i Båstad men fick gå filmskola i Prag.
Den andre Axel har likaså slingrat sig fram, från Vittskövle genom filmvärldens snåriga djungel: kortfilm, novellfilm, punktinsatser. "Lovande". Filmhögskola i Göteborg, landets just nu hetaste drivhus för ny film.
Lustigt nog var det i Båstad, under årets filmfestival, som Axel Danielson fick känna den ljuvliga pusten av framgång och kanske genombrott. Hans underbara berättelse om ett omaka tvillingpar har premiär i dagarna: Pangpangbröder. Se den.
Den förste Axel satt i publiken. Han heter Petersén. Hans första egentliga spelfilm heter Avalon och har ännu inte haft premiär. Men den fick internationella filmkritikerpriset FIPRESCI vid festivalen i Toronto häromveckan. Det smäller högt. Se den också.

Nu vill jag göra en iakttagelse om vad som förenar dessa båda nästan jämnåriga filmare. De är helt enkelt en annan sort än den högljudda generationen innan. Till synes mjuka och försynta blomsterpojkar.
På tiden för flower power på sextiotalet knallade de omkring med en målad gitarr om halsen och märktes egentligen inte förrän de tog ton. Då blev det tyst i församlingen.
Jag tänker på Arlo Guthrie, Donovan& Co. I filmen Don't look back säger någon skadeglatt till Bob Dylan: "Säg hej till den här killen Donovan. Han lirar gitarr mycket bättre än du". Blomgitarren hade klös.

Nu tar alltså Generation Axel ton i svensk film. Kanske är det en skånsk ton. Om sådan finnes. I vilket fall gillar vi anslaget.

Carl Henrik Svenstedt
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag