INFERNO AIRLINES. Gunilla Ericsson är Flygvärdinnan, i Helvetets terminal. Foto: Bodil Johansson
INFERNO AIRLINES. Gunilla Ericsson är Flygvärdinnan, i Helvetets terminal. Foto: Bodil Johansson

Fragment av Helvetet – burlesk tripp på ÖB

Publicerad

Martin Lagerholm tar en burlesk tripp med Dante på gamla ÖB.

Moomsteatern har i sin premiär på "Mannen utan riktning" - en fri omarbetning av Dantes "Den gudomliga komedin" - tvingats lämna hemmascenen på Folkets hus för spatiösa före detta Överskottsbolaget i Sofielund på grund av skrymmande scenbilder.

Det är inte utan att man blir extra nyfiken.

 

I synnerhet som samarbetet mellan Mooms och Nina Jemths och Pelle Öhlunds Varietéteatern Barbès av hävd brukar resultera i rena teatermagin. Vilket man ånyo anar redan när man i den flygplatsliknande foajén omges och guidas runt av personal från Inferno Airlines och Helvetesresor. Med flygbiljetten i handen beger vi oss ner till den avgrund där människans allra värsta sidor ocensurerat manifesteras inför våra vidöppna ögon.

 

Nå, hur står sig det här anspråksfulla projektet i förhållande till de tidigare samproduktionerna "Elefantmannen" och "Compagnie of strangers"?

Ja, Jemths och Öhlunds teatraliserade dramakoncept, deras lyriska och fantasifulla idéer om det lika burleska som estetiskt intagande allkonstverket, står att känna igen. Här uppvisar man åter en fenomenal förmåga att i ofta ordlösa scener och expressionistiskt åskådliga tablåer nå in till våra mest fundamentala existentiella frågor om tillhörighet och ensamhet, kärlek och sorg, tillit och fruktan.

Guidad av vägvisaren Vergilius (Pierre Björkman) tvingas Dante (Ronnie Larsson) här konfrontera sina mörkaste visioner efter att den stora idealiserade kärleken Beatrice (Jemth) dött. Så tumlar han runt i sin kaotiska smärta under en lika grotesk som dunkelt poetisk nedfärd till Helvetets dystra kretsar.

 

På scenspråk betyder det allt från raffinerade skuggspel och pantomimer till videoprojicerade scenerier och en uppsjö av aparta figurer från något demoniskt menageri. Skuggvärldens marterade själar uppenbarar sig här i Jemths, Öhlunds och de sju Moomsarnas urholkade och spöklika gestalter, iförda Paola Billberg Johanssons monstruösa eller komiska utstyrslar.

Färden upp mot destination Paradiset med mellanlandning i Skärselden åskådliggörs i en katalog av sceniska uttryck, i en fysisk och rentav ekivok gestaltning som vågar ta ut svängarna också i det onda. Visuellt och ljudmässigt är det en snyggt utformad helvetesvandring, mycket tack vare Signe Kroghs fängslande videodesign i fonden och Jan-Erik Sääfs vackra och suggestiva komposition, som spelats in av Musica Vitae och Petri Sångare. De illusoriska tricksen och den visuella magin räcker alltså långt, även om den surrealistiska och mardrömsaktiga rundvandringen i Helvetet stundom känns väl fragmenterad i förhållande till den litterära förlagans episka tyngd.

Martin Lagerholm

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag