Göran Adamson - smockar vänstern från vänster. . Foto: PRIVAT KLAMPAR IN. Göran Adamsons slutord är en brandfackla: "Vi tror mångfald är vänster, men den är höger. Mångfald är en attack mot modernitet. Det svenska samhället har fått en trojansk häst över tröskeln."
Göran Adamson - smockar vänstern från vänster. . Foto: PRIVAT
KLAMPAR IN. Göran Adamsons slutord är en brandfackla: "Vi tror mångfald är vänster, men den är höger. Mångfald är en attack mot modernitet. Det svenska samhället har fått en trojansk häst över tröskeln."

Ett angrepp på vår sakrosankta självbild

Publicerad

Salomon Schulman skriver om Malmösociologen Göran Adamsons dissekering av nyvänsterns vurmar: ett frimodigt angrepp på vår sakrosankta självbild.

Kritiken av mångkulturen har hittills varit Sverigedemokraternas varumärke. Begreppet invandrare har fått ersätta den nedlåtande benämningen utlänning, åtminstone i de kretsar som en gång uteslöt "negrer" ur den svenska vokabulären.

Det anses fint att beteckna det främmande med antropologiska eufemismer; "svarta" klingar läckrare än det daltonistiskt förvillande "färgade", medan en iranier låter snäppet bättre än en pers.

 

De goda svenskarna filar febrilt på sin termförteckning av främlingar för att framstå i den vackraste dager bland alla ondskefulla nationer i världen. Hur mycket är en kurd värd för en nationalistisk turk eller hur högt skattas en kvinna i Riad? Vi har mycket att lära världen, mycket mer än ordet "ombudsman" som gått på humanistisk export till snart sagt varje land.

Vi älskar också vår svenska mångfald, alla kulturer som lärt oss så mycket och som vi lärt oss att uppskatta. Det grymma inbördeskriget i Syrien känns avlägset och förefaller så onödigt blodspillande, utifrån vår toleranta horisont.

Så plötsligt klampar han in i vår fridsamma idyll, en sociologilektor från Malmö Högskola vid namn Göran Adamson - likt en elefant i en porslinsbutik. Snart har han slagit sönder det mest oantastliga vi har: svensk mångfaldspolitik.

Så heter också den bok han gör avstamp i. Och för att ytterligare förvilla begreppen gör författaren en lång rockad och angriper denna vår sakrosankta självbild - från vänster.

De som förut romantiserade arbetarklassen omhuldar i dag främmande kulturer, menar Adamson. Den etniska exotismen har ersatt rå och rak klasskamp. De drömska svärmarna i den etniskt anstuckna nyvänstern låter sig lockas av nationalistisk sentimentalitet, som hör hemma i helt andra hörn av jorden - ena dagen är de berusade av den arabiska våren för att nästa dag influeras av japansk kampsport. Samtidigt förnekar de sitt eget kulturella ursprung och exkluderar den intellektualism som en gång sprang fram ur det egna landet, och nu håller på att gå förlorad.

 

Denna kollektiva självförödmjukande radikalism, skriver författaren, bortser från kungstankar som solidaritet, rationalism och klass - och förfaller till en samling mångfaldstankar av mytifierande art, ett slags postmodern "etno-shopping", eller för att skapa ett "globalt hembygdsmuseum".

Den teoriföraktande nyvänsterns vurm för en metafysisk överbyggnad med rötter och religion kommer att leda den in i en reaktionär konservatism, säger Adamson. Den uppvisar redan flera likheter med de populistiska rörelser som i dag är i schvung i Europa, tillägger polemikern/forskaren som bland annat gjort sig känd som en kritisk betraktare av den mångbottnade populismen, vilken hotar att tillskansa sig en farligt hegemonisk position.

Göran Adamsons polemiska slutord är förkrossande - om nu hans teser håller för den stridslystna debatt som man anar kommer att flamma upp från hans frimodiga brandfackla:

"Vi tror mångfald är vänster, men den är höger. Mångfald är en attack mot modernitet. Det svenska samhället har fått en trojansk häst över tröskeln."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag