Foto: Maria Nilsson Jenny
 Foto: Maria Nilsson Jenny

Den maniske resenären

Publicerad
Uppdaterad
Läget för Pumphusets Konsthall är sällsamt attraktivt – hav, mycket himmel och fiskmåsar som cirklar ovan hamnen. Även under gråa dagar – som de flesta tycks vara – är det ett av västra Skånes mest utmärkta utflyktsmål. Under december visar konsthallen tre konstnärer, alla utbildade på Malmö Konsthögskola.
Johan Furåker beskriver hur Albert Dadas år 1897 ligger gråtande i en säng på ett sjukhus i Bordeaux, sorgsen över det tvångsmässiga resande han var slav under. Diagnosen löd ”patologisk turism”, en sjukdomsbestämning gångbar kring förra sekelskiftet. Likt en skenande nomad lämnade Dadas jobb och familj och gav sig av.

I fem verk granskar Furåker fenomenet. Med nyfikna och känsliga händer lyfter han fram Dadas öde ur historien. Målningarnas estetik är okonstlad, likt vykort från seklets början. Sviten Polyfocality är femton små, berättande bilder, som en rebus om Dadas liv. Tonen är söt, Furåker behandlar den sjuke varsamt och det är fint.
Ditte Ejlerskov deltar även hon med fem verk, i olja på duk. I en text förklarar hon sin vilja att med sin konst undersöka kopplingen mellan natur och kultur och även ställa frågor om genus. Tredje utställaren EvaMarie Lindahl återtecknar ofta klassiska verk och vill, läser jag, skapa logik i det ologiska. På pappret låter Lindahl och Ejler-skovs ambitioner spännande men jag kan inte se deras anspråk gestalta sig i konsten.

Diagnosen ”patologisk turism” försvann, eller muterade den möjligtvis? Kanske är det det vi lider av då vi maniskt fortsätter turista trots att det långsiktigt kan döda oss.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag