Ensemblen i "Movements". Foto: EMMALISA PAULYEnsemblen i "Movements". Foto: EMMALISA PAULY
Ensemblen i "Movements". Foto: EMMALISA PAULY
Ensemblen i Movements Foto: EMMALISA PAULYEnsemblen i Movements Foto: EMMALISA PAULY
Ensemblen i Movements Foto: EMMALISA PAULY
Helen Al-Janabi och Oldoz Javidi i "Movements". Foto: EMMALISA PAULYHelen Al-Janabi och Oldoz Javidi i "Movements". Foto: EMMALISA PAULY
Helen Al-Janabi och Oldoz Javidi i "Movements". Foto: EMMALISA PAULY

Cirkuspolitisk teater som springer för livet

Publicerad

Cirkus Cirkör skildrar rörelsen i den tredje föreställningen om flykt. Sara Berg blir rörd och imponerad över resultatet.

Kanske är cirkus ett sätt att fly verkligheten. Men om verkligheten är att fly? Ja, då får man göra cirkus av flykten. När Cirkus Cirkör nu presenterar den tredje delen i sin cirkuspolitiska serie – efter föreställningarna ”Borders” och ”Limits” – handlar det om rörelse. Om att vandra genom berg, klättra över murar och om att springa för livet så fort man kan.

 

LÄS MER: Margareta Sörenson om Cirkus Cirkörs "Limits" 

 

Till grund för föreställningen ligger flyktingars personliga berättelser och några av dem medverkar tillsammans med skådespelare och artister från Malmö stadsteater och världen. Eller, står gör de sällan, de använder sina kroppar för att gestalta den mödosamma vägen till ett liv i frihet. En mänsklig klätterställning hjälper någon över den gråa, kalla muren, resten rasar ned. 

 

LÄS MER: Martina Montelius möter Cirkus Cirkörs Tilde Björfors 

 

Ashtar Muallem dansar virvlande genom luften, hängande i två linor av tyg och när Fadi Zmorrod svingar sig till synes orädd kring stolpar och nästan ramlar i marken håller publiken andan.

Men det vackraste och mest skrämmande är vattnet. Det regnar från taket, över flyktingförläggningen. Vätskan samlas på scenen och visar ingen barmhärtighet. Det är lätt att halka och falla i vatten. 

När är det dags att fly, undrar rösterna. När det inte längre finns något val.

Kan man kombinera underhållning med allvar, undrar jag. Svaret är: oftast. Större delen av kvällen sitter jag rörd och imponerad och det är bara någon gång som manuset slår över i trams. Jag uppskattar till och med det glättiga stycket i mitten, där man vågar spegla den närmast euforiska stämning som stundtals uppstod när svenskarna tog emot de många syriska flyktingarna. Samt det hastiga slut denna volontärvilja fick då gränskontrollernas infördes.

Lastbilsattacken i Stockholm

Dock borde man ha hoppat över det avslutande partiet om lastbilsattacken i Stockholm. Det känns mest pliktskyldigt instoppat i sista minuten och där någonstans går föreställningen på övertid. Allting måste inte handla om Sverige hela tiden.

Teater

Regi Tilde Björfors

Musik Irya Gmeyner

Cirkus Cirkör och Malmö Stadsteater

Speltid 2 t.

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag