Brist på tillit

Publicerad
Uppdaterad
Ohlson Wallin är en av Sveriges främsta fotografer – hon är radikal, storslagen och politisk. I samband med bildserierna Ecce Homo från 1998 och In Hate We Trust från förra året visar hon ryggrad och kämpar mot det religiösa hat som använts som maktmedel och som drabbat annorlunda människor i alla tider. Jag älskar de där bildserierna och de kommer att växa i betydelse i takt med tidens gång.
Mycket av Ohlson Wallins kommersiella arbete är däremot tramsigt, särskilt kvinnor är porträtterade på ett farsartat sätt; Alexandra Charles naken med ett jättelikt älghuvud, Sissela Kyle och Gudrun Schyman som brudpar. Ur ett symboliskt perspektiv känns Magnus Carlssons ”komma-ut-bild” sorglig, han är utklädd i en djurdräkt med roliga öron.
Porträtten är dränkta i en Ohlson Wallin-estetik som påminner om den som ”lite crazy” bröllopsfotografer har, lika bonnigt som Stefan och Krister.
Några porträtterade, som Sören Gyll och Stellan Skarsgård, har fått behålla sin värdighet – man ser dem, tack för det. En homosexuell sydafrikansk präst är skildrad med en ros, stucken i hans hand och låtsasblod rinner över armen.
Varför litar inte fotogra-
fen på att dessa personer kan bära historien utan att de ska fibblas med rekvisita?

Skådespelaren Ann Petrén är fotograferad som man, här bryts minsann gränser. Tidigare reducerades människan av en naturlig ordning, given av Gud – nu reduceras människan allt oftare till en social konstruktion, en norm nästan lika arrogant som den första och Ohlson Wallin skriver oss den på näsan i några av sina bilder.
Men, i ett mörkt rum skapat i utställningsrummet finns en serie fotografier av läderbögar i Stockholm. Inga attiraljer, ingen maskerad, bara ett observerande öga som delger oss dokumentär skärpa, konstnärlig kvalité och en känsla av tillförlitlighet.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag