HH-Ferries slår larm om att id-kontrollerna vid gränsen både drabbar resenärerna och snedvrider konkurrensen. Foto: Fritz Schibli

HH-Ferries slår larm om att id-kontrollerna vid gränsen både drabbar resenärerna och snedvrider konkurrensen.

 Foto: Fritz Schibli

Kravet på regeringen efter id-kontrollerna

Publicerad

Äldre sundspendlare som blir kvar på kajen och skolklasser som får vända. Nu slår HH-Ferries larm om att id-kontrollerna vid gränsen både drabbar resenärerna och snedvrider konkurrensen.

– Det är ju orimligt att gamlingar och skolbarn riskerar att bli stående på kajen, säger riksdagsmannen Anders Åkensson (c)

Sedan id-kontrollerna infördes 4 januari har Öresundsförbindelsen varit i allmänt fokus. Färjeförbindelsen Helsingborg-Helsingör har hamnat i skugga, menar HH-Ferries som nu vänder sig till infrastrukturminister Anna Johansson (s) för att uppmärksamma situationen.

I brevet berättar HH-ferries att det redan under januari inträffat flera skrämmande exempel på hur id-kontrollerna slagit. Bland annat om hur äldre svenska pendlare fått ta Öresundbron hem eftersom de inte haft giltig id-handling med på "turan" till Helsingör.

– Det handlar om människor som är vana vid att tura över sundet för att handla en flaska vin eller något och sedan har de inte tänkt på att det är en landgräns de passerar och att de var var tvungna att ha med sig id-handlingar, säger riksdagsmannen Anders Åkesson som engagerat sig i ämnet och som ställt frågor till Anna Johansson i frågan.

– Och när HH-ferries vände sig till konsulatet så var de ännu i början av januari helt oförstående. Det är ju en fullständig skandal om inte utrikesdepartementet har informerat om att det här kan hända. Det behöver man ju inte vara Einstein för att begripa att sådana här situationer skulle kunna uppstå.

HH-Ferries har informerat

Färjerederiet skriver att de kontaktat polisen för att få personal till Helsingör som skulle kunna hjälpa till vid tveksamma tillfällen men att de fått nobben.

Ett annat bekymmer är skolklasser som åker till Helsingborg eller Helsingör. Tidigare har det räckt med att läraren kunnat legitimera sig och borga för eleverna men nu krävs det att samliga elever har id-handlingar med. HH-Ferries har gått ut med information om detta till skolförvaltningarna på båda sidor sundet för att försäkra sig om att eleverna tar med sig leg.

"Detta för att försäkra oss om att undvika en olycklig situation där läraren inte kan få med sig alla elever in i Sverige", skriver rederiet i brevet.

HH-Ferries hävdar vidare att id-kontrollerna riskerar snedvrida konkurrensen. Bland annat eftersom regeringen sagt att de ska täcka upp för de extrakostnader som uppstått i och med gränskontrollerna på Öresundsbron.

Har kostat miljoner extra

HH-Ferries uppskattar att omkostnaderna i samband med id-kontrollerna under januari kostat rederiet mellan 2 och 2,5 miljoner kronor, exklusive moms, i januari. Det är omkostnader som rederiet vill att den svenska regeringen står för.

– Har man öppnat för att täcka kostnader på tågsidan så måste rimligen svenska staten ha samma hållning för färjerederiet. Allt annat är ju olik behandling, kommenterar Anders Åkesson.

– De kan ju inte skicka den kostnaden i knäet på den som opererar trafiken.

I brevet föreslår HH-Ferries att polisen får sköta gränskontrollen även vid färjeförbindelsen Helsingborg-Helsingör för att minimera riskerna för snedvriden konkurrens.

Enligt rederiet har runt 118 000 kontroller genomförts mellan 4 och 25 januari. 300 resenärer har nekats att stiga ombord.

"41 av dessa kan betecknas som potentiella migranter. Resterande är huvudsakligen svenska medborgare utan gilitigt id. Deras andel har varit stigande under perioden."

Henrik Högström
Henrik Högström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag