I Laholms kommun kommer pågår ett utvecklings- och förändringsarbete. Hattarna är en del i projektet. Foto: Henrik Williamsson /Hallandsposten
I Laholms kommun kommer pågår ett utvecklings- och förändringsarbete. Hattarna är en del i projektet. Foto: Henrik Williamsson /Hallandsposten

Kommuncheferna köpte hattar - ska tänka bättre

Publicerad
Uppdaterad
Tyghattar för 18 000 kronor ska göra kommuncheferna i Laholm till bättre problemlösare.
Det tror kommundirektör Kristiina Kosunen Eriksson som investerat i "tänkarhattarna"
- Hattarnas färger representerar olika sätt att tänka, säger hon.
I Laholms kommun pågår ett utvecklings- och förändringsarbete. Som en del i det har kommundirektören gjort en lite annorlunda investering. 60 stycken tyghattar har köpts in. Det är dock inga vanliga hattar utan ”tänkarhattar” som ska göra kommuncheferna till bättre problemlösare.
- De olika färgerna representerar olika sätt att tänka, säger Kristiina Kosunen Eriksson.
Är det här något du kommit på själv på fikarasten?
- Nej, inget sånt. Det var en engelsman som var verksam i slutet av 60-talet som kom det här med sex tänkarhattar och att varje färg representerar ett visst sätt att tänka.
Hur menar du?
- De här hattarna har sex olika färger. Den röda hatten representerar känslomässighet, den svarta står för risker och att man ser de hinder som finns, den vita hatten grundar alla lösningar på fakta och logik, den gröna gör att man blir kreativ och fantasirik, den blå representerar tänkandet om tänkandet och innebär att man tar på sig en ordföranderoll.
Den sista hatten, den gula, representerar positiva möjligheter som motiveras logiskt.
- Sitter man sedan i en grupp och har de här sex olika hattarna på sig så får man ju sex olika infallsvinklar på ett problem, säger Kristiina Kosunen Eriksson.

Kostade 18 000 kronor

Tänkarhattarna, som tillverkats av ett lokalt företag, kostade 300 kronor styck och totalt gick de 60 hattarna på 18 000 kronor.
Är inte det lite väl mycket pengar i dessa tider?

- Nej det tycker jag inte. Kommunen omsätter ungefär en miljard kronor och då är inte 18 000 kronor så mycket. Använder vi varje hatt 10 gånger så blir det bara 18 kronor per gång, per chef.
Om de nu funkar?
- Ja, vi kommer givetvis att göra en utvärdering.
Har hattarna gett resultat ännu?
- Vi har bara använt dem en gång.
Bland cheferna i kommunen råder det delade meningar om hattarna. En del tycker att de är en jättekul idé medan andra rynkar på näsan.
Men du tror på hattarna?
- Jag tror på våra chefer.
Och vad säger de boende i kommunen om hattinvesteringen?
- De vet nog inte om det här. Men nu lär de väl göra det.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag