Foto: PressbildFoto: Pressbild
 Foto: Pressbild

Kolla, nu börjar matkedjan sälja djupfrysta insekter

Publicerad

Nu är det lättare för danskarna att käka insekter.

Den stora matvarukedjan Irma har nämligen börjat sälja mjölmask, gräshoppor och larver.

– Vi har sålt insekter i butikerna i en knapp vecka och det har tagits emot riktigt väl av kunderna, säger Max Schellenbauer, varuchef på danska matkedjan Irma, enligt ett pressmeddelande.

Frysta gräshoppor, maskar och larver. Sedan en knapp vecka har danskar som tröttnat på röda pølser och flæskesteg flera nya, proteinrika och spänstiga alternativ. I alla fall om man bor nära vissa utvalda Irmabutiker. De djupfrysta insekterna sälja nämligen än så länge bara i tre butiker: Irma Hillerød, Irma Rødovre og Irma Oslo Plads.

Men enligt matvarukedjan överväger man att framöver erbjuda kulinariskt våghalsiga kunder möjligheten att köpa insekter i flera av landets butiker i landet.

Gräshoppor poppis

Från de tre butiker som nu säljer insekter uppges särskilt gräshopporna vara poppis bland kunderna.

– Det kanske låter mer attraktivt än mjöl- och buffelmask, säger Max Schellenbauer till Berlingske.

Butikskedjan Irma samarbetar med två leverantörer som förser butikerna med paketerade och djupfrysta insekter. 

Kan pigga upp en omelett

Enligt Malene Engell, marknadschef på Kalu A/S, har insekter redan slagit igenom i rollen som livsmedel i Belgien, Nederländerna och England.

– Två tredjedelar av världens befolkning äter insekter, men vi har inte haft så mycket med insekter att göra, säger hon till Berlingske. 

Enligt Malene Engell funkar vissa de insekter som nu säljs fint som snacks. Andra gör sig bäst som ingredienser i maträtter: mjölmaskarna kan pigga upp en omelett, buffelmask funkar fint för att spetsa till en kaka och andra maskar kommer till sin fulla rätt när de rostas i ugnen med kryddor, salt och en skvätt olja.

– De har olika egenskaper och kan brukas både i det salta och det söta köket, säger Malene Engell till Berlingske.

Alexander Vickhoff
Alexander Vickhoff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag