56-åriga Karin Jönsson fick inte åka med ambulansen till akuten. "Är mitt liv inte lika mycket värt som en hjärtsjuk?" undrar hon. Foto: ITA JABLONSKA
56-åriga Karin Jönsson fick inte åka med ambulansen till akuten. "Är mitt liv inte lika mycket värt som en hjärtsjuk?" undrar hon. Foto: ITA JABLONSKA

Karin fick inte åka ambulans

Publicerad
HÖRBY. Läkarens felbedömning höll på att kosta 56-åriga Karin Jönsson livet.
Trots allvarlig blodförgiftning vägrade ambulansförarna att köra henne till sjukhus.
- Hade jag inte kört Karin själv hade hon varit död i dag, säger maken Leif Jönsson.
Efter två månaders köande till en gallstensoperation drabbades Karin Jönsson i Hörby av svåra smärtor.
När maken kom hem låg hon på golvet och skrek.
– Jag ringde ambulansen direkt, säger Leif Jönsson.

Minnesförlust av smärta

Karin har bara ett vagt minne av händelsen. Smärtan var så stor att hon fick en blackout.
Men svår smärta räcker inte för att få åka ambulans.
– Ambulanspersonalen ringde till en läkare men de sa att de inte kunde ta med Karin til sjukhus, säger Leif Jönsson.
Anledningen var att akutbilen inte kunde lämna Hörby. De var tvungna att ha beredskap för hjärtstopp eller trafikolyckor.
I stället erbjöd de paret att ringa en sjuktransport – eller så fick Leif köra sin hustru själv.
– En sjuktransport kan ta flera timmar att få – vi hade inte tid att vänta.
Leif fick hjälp av vårdpersonalen att sätta hustrun i bilen.
Sen körde han själv hustrun till akuten.

Var nära att dö

Karin hamnade på intensiven där hon i flera dagar svävade mellan liv och död.
Hon hade drabbats av en allvarlig blodförgiftning (sepsis).
– Hade jag inte kört henne hade hon varit död nu, säger Leif Jönsson.
Det blev tre veckors sjukhusvistelse.
Som ett minne efter den tragiska händelsen har hon en burk med 48 stycken centimeterstora gallstenar. Men det värsta är vetskapen om att räddningen inte alltid finns.
– Med facit i hand skulle hon fått åka med i ambulansen, säger Leif Ohrlander, chef för Region Skånes ambulansverksamhet.

Kan hända igen

Han erkänner också att ambulanspersonalens uttalande var direkt olämpligt.
Trots det utesluter Leif Ohrlander inte att det kan hända igen.
– Vi måste först och främst se till att vi har vettig beredskap för hjärtstopp och trafikolyckor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag