Ingvar Kamprad. Foto: Mats Samuelsson
Ingvar Kamprad. Foto: Mats Samuelsson

Kamprads julklapp till personalen: 26 900 kr

Publicerad

Julen är räddad för alla Ikea-anställda.

Lagom till decemberhögtiden tackar Ingvar Kamprad de anställda med 26 900 kronor i extra pensionsavsättning.

– Det spelar ingen roll vilken enhet du tillhör, vilken position eller lönenivå du har, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea Sverige, till näringslivssajten 8till5.se.

För ganska precis ett år sedan presenterade möbeljätten Ikea lojalitetsprogrammet "Tack!". Programmet gör alla medarbetare, som jobb inom Ikea under minst fem år, kvalificerade till en pensionsbonus.

– Tack! är vårt sätt att visa uppskattning för alla medarbetares lojalitet och tacka för deras bidrag till Ikeas framgång. Programmet har inspirerats av Ingvar Kamprads önskan att dela framgången med medarbetarna, sa Peter Agnefjäll, koncernchef och vd för Ikea Gruppen, i ett pressmeddelande i samband med lanseringen 2013.

Då sattes också en inbetalning på 100 miljoner euro in som skulle fungera som grundplåt till programmet. Under torsdagen meddelade Ikea, i ett nytt pressmeddelande, att avsättningen för 2014 är ytterligare 100 miljoner euro. Detta innebär att den totala summan i "Tack!" nu uppgår till 200 miljoner euro.

2014: 26 900 kronor

Årets avsättning blir därför 26 900 kronor för en heltidsanställd – oavsett enhet, position och lönenivå. Pengarna får de anställda sedan ta del av när de går i pension.

– Alla medarbetare som arbetar inom Ikeagruppen är berättigade årets avsättning, när man har arbetat fem år är man också kvalificerad för att ta emot tilldelning, säger Daniela Rogosic till 8till5.

Bara i Malmö och Helsingborg har Ikea drygt 2 300 anställda. Totalt beräknas företaget ha uppemot 135 000 medarbetare i 43 länder.

Helena Sjögren
Helena Sjögren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag