Second Life ganska öde.
Second Life – ganska öde.

Johanna Nylander: Satsa på rätt sociala medier

Publicerad
Uppdaterad
I måndags kväll var det dags för den 98:e av Malmö Högskolas skiftesföreläsningar, och ämnet var sociala medier. En panel bestående av Anders Ygeman (S), Jenny Sonesson (FP) och PM Nilsson från debattsajten Newsmill hade alla olika vinklar på hur de sociala medierna påverkar det politiska samtalet.
Sociala medier har kommit att bli beteckningen på digital publicering där två människor på något sätt kan kommunicera. Bloggar, Facebook, Twitter, Youtube och Flickr är några av de vanligaste exemplen.
Ygeman sa att de sociala medierna är överreklamerade, lockar inga nya väljare, men kan spela en stor roll för aktivister som via digitala kanaler lättare kan följa det politiska arbetet och sprida budskapen vidare. Sonesson och Nilsson var mer positiva till de sociala mediernas kraft, och Nilsson menade att Piratpartiets stora framgångar bygger på närvaron i en rad olika sociala nätverk.

Alla satsningar på sociala medier är dessvärre inte av godo. I eftermiddag håller Malmö invigning i den virtuella världen "Second Life", ett community som inte ens har 100 000 svenska registrerade användare. Hur många av dem som fortfarande använder sajten, eller bor i Malmö, har man från stadens sida inte bekymrat sig om att ta reda på, trots att projektet startade redan för två år sedan. Satsningen är snarare ännu ett exempel på vad EU:s strukturfonder inte bör finansiera, men ändå gör. Kommunen har "bara" stått för arbetskraft och administrativa kostnader.
När det gäller Second Life är det största felet att satsa ett flerårsprojekt på ett forum som knappt någon använde från första början. Toppstyrning från kommunhåll gör inte satsningen bättre, och den mötesplats man säger sig försöka skapa är snarare en björntjänst till de kulturskapare som tror det är en vettig satsning.

Det är idiotiskt, att som Malmö övervärdera sociala medier utan att förstå sig på dem. Rätt använda finns det potential att locka väljare, engagemang och intresse. Post och telestyrelsen släppte tidigare i år en rapport som visade att drygt var tredje svensk i åldern 16-84 år var med i något socialt nätverk. Bland personer yngre än 30 år var siffran 84 procent, och de flesta som är med är aktiva.
För att fungera bland de sociala medierna, måste man förhålla sig till att det sällan handlar om envägskommunikation. Diskussion, tillgänglighet och dialog är hörnstenar för att både nå ut till omvärlden och hålla sig kvar. Det personliga småtjattret om kaffebröd eller vardagsproblem kortar avståndet mellan politiker och väljare, samtidigt som realtidskontakt och dialog skapar en transparens som tvingar till självrevision av både politikerrollen och beslut.
Det skapar man genom dialog via nätverk människor använder - inte genom pompa och ståt med en 3D-version av stadsbiblioteket i Second Life.
Johanna Nylander

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag